Forskare: Hellre FASTa än SMARTa mål

Målstyrning Vilken metod är bäst för skapandet av verksamhetsmål? Enligt MIT-forskarna Donald och Charles Sull finns en akronym som är bättre än andra.

Forskare: Hellre FASTa än SMARTa mål
Foto: Adobe Stock

I dag har de allra flesta personliga och övergripande prestationsmål på jobbet. Och metoderna för att ta fram dem är flera. Management-gurun Peter Drucker var en av de första att introducera konceptet ”management by objectives”, ett tillvägagångssätt där chefer och medarbetare kom överens om mål och hur de skulle uppnås inom loppet av ett år. Sedan dess har andra metoder för skapandet av mål formulerats, bland annat den engelska akronymen SMART. Enligt metoden ska mål vara specifika, mätbara, uppnåbara, relevanta och tidsbundna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Det finns dock två MIT-forskare som menar att chefer och ledare borde ägna mer tid åt att ifrågasätta sina metoder för målformulering, och att det finns andra mer effektiva matriser. I artikeln With Goals, FAST beats SMART skriver de om FAST, en annan engelsk akronym. Enligt dem används akronymen av företag som Google, Burger King och Intel eftersom den leder till handling i större utsträckning än SMARTa mål. FAST står för:

Frequent. Målen ska alltså diskuteras ofta och regelbundet.

Ambitious. Målen måste helt enkelt vara ambitiösa.

Specific. Målen måste vara mätbara genom att brytas ned till konkreta delmål och milstolpar.

Transparent. Alla i organisationen måste känna till målen.

Donald och Charles Sull menar att FAST hjälper organisationer på flera sätt. Transparenta mål gör det lättare för anställda att anpassa sina aktiviteter efter företagets strategi, samt att koordinera arbetet mellan silos. Det finns även andra vinster, såsom:

Frequent

  • Blir lättare för ledare att coacha och ta beslut med regelbundna uppdateringar
  • Feeback kopplas till målen
  • Skapar tillfälle för utvärdering av både prestation och mål

Ambitious

  • Ökar individers och teamens prestation
  • Minskar risken för ”sandbagging”, det vill säga när man har för lätta mål
  • Uppmuntrar innovativa sätt att uppnå mål

Specific

  • Klargör vad som ska uppnås
  • Gör det lättare att förstå vad som inte fungerar och på vilket sätt man kan korrigera mål eller arbetssätt
  • Gör det lättare att se framsteg

Transparent

  • Nyttjar grupptryck
  • Visar anställda hur deras mål bidrar till verksamhetens strategi
  • Förtydligar vilka aktiviteter som är onödiga
  • Gör det lättare att lära sig av sina kollegor

Läs hela rapporten här.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste