Citatet kommer från vd i ett bolag som blivit uppköpt, vi kan kalla henne Anna. I processen fram till och strax efter uppköpet var de kvalificerade medarbetarna i det företag som köptes positiva. De såg hur affärerna skulle komplettera varandra och de såg resurserna som den nya ägaren kom med.
Sedan gick det utför: De första individuella möten med den nya ledningen omfattade tio minuter per medarbetare, oavsett ställning i bolaget. Efter mötena gavs ingen information om hur processen fortskred. Man kommunicerade inte nytt organisationsschema eller vilka som var processansvariga. Människor visste inte vem som skulle bli ens nya chef eller nya kollegor. Det fördes ingen diskussion om hur kunder och pågående förhandlingar skulle lämnas över, eller om hur mandat fördelades i den nya organisationen. Efter allt detta som inte blivit av kom sedan en ny omgång med korta möten där medarbetare fick besked om vad som gällde för just dem. Intrycket jag får av Annas skildring är att man stoppat in kompetenser i ett excelblad och på ett närmast obegripligt vis bortsett från människor, relationer och processer.