Ha en färdplan
I början gick det så där. Men efter ett par samtal var jag bekväm i situationen. Aldrig så att jag fick energi av samtalen. Men de dränerade mig å andra sidan inte på energi eller skapade något större trauma hos mig.
Aldrig så att jag fick energi av samtalen. Men de dränerade mig å andra sidan inte på energi eller skapade något större trauma hos mig.
Den metod jag kom att utveckla startade i tanken kring svåra beslut. För det är alltid ett svårt beslut som driver samtalet. Ett beslut om att en person måste sluta, omplaceras, sägas upp, eller att åtgärder måste vidtas för att någon betett sig på ett oacceptabelt sätt i vår kultur.
Första ledet är underlaget. Du måste vara 100 procent säker på att de omständigheter du baserat beslutet på är korrekta. I nio fall av tio kommer personen på andra sidan bordet ha en annan beskrivning av verkligheten än den du har, men du måste stå fast. Det andra ledet är därför att aldrig gå med i hens verklighetsbeskrivning utan stänga den med konstaterandet att ”underlaget är vad jag har och det är det jag utgår ifrån”. Om medarbetaren påstår sig ha ett annat underlag ska du förstås bejaka frågan och säga att du gärna tittar på det om och när det presenteras. Det tredje ledet är att aldrig vika från stigen. Inför samtalet måste du ha en färdplan. Du vet varför du fattat beslutet, du vet vart du ska och du vet vad du ska säga. Det sistnämnda är ofantligt viktigt. När ni går från mötet måste båda vara helt på det klara med vad som sagts och varför. Var konkret och tydlig.
Tillfoga ingen onödig skada
Det fjärde ledet är omtanke. Du är där för att lösa en situation som behöver lösas för att ni ska komma vidare. Men det finns ingen anledning att tillfoga skada. Det är illa nog som det är. Att vederbörande angriper dig förändrar inte det. Oavsett hur samtalet utvecklas är det ditt ansvar att behålla ditt lugn och din värdighet och driva samtalet med omtanke om personen på andra sidan bordet.
Jag ska inte sticka under stol med att det under samtalen kan vara utmanande att bibehålla lugnet och fokusera på omtanke. Men minns då att “You never look good trying to make someone else look bad”.
Malcolm Wiberg är advokat och vd för Westerberg & Partners advokatbyrå. Tidigare var han ordförande och vd för Advokatfirman Lindahl i Stockholm. Han är författare till ”Medvetet ledarskap – Att förändra en företagskultur”.