Det här lockar svenskarna att söka nytt jobb

HR & Arbetsmiljö Var femte kollega på kontoret drömmer om kortare arbetstid. Men högre lön är vad som lockar allra mest när det kommer till att byta jobb. Detta avslöjar en färsk undersökning från rekryteringsplattformen Workspace Recruit.

Det här lockar svenskarna att söka nytt jobb
Högre lön är en mycket stark motiverande faktor för föräldrar med småbarn.

Nu har Workspace Recruite företaget ställt svenskarna frågan om vad som hade fått dem att byta jobb. Det som sticker ut mest är högre lön. 43 procent av de tillfrågade angav det som främsta motiv när de tänker på att byta jobb.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Svenskarnas topp fem skäl för att byta jobb

1. Högre lön                                                                                 43%

2. En tjänst som innebär mer utveckling för mig                 21%

3. Kortare arbetstid                                                                     21%

4. Mindre pendlingstid                                                               16%

5. Byte av bransch                                                                        15%

Högre lön är en mycket stark motiverande faktor för föräldrar med småbarn. Bland unga arbetstagare är arbetsmiljön med attraktiv företagskultur och trevliga kollegor avgörande. Och ju äldre man är, desto mindre sugen är man på att byta jobb.

– Svenska arbetsgivare har i dag en större press på sig. Med en mer rörlig arbetsmarknad så måste man vara säker på hur man attraherar och bibehåller kompetent personal. Därför är det avgörande att veta vad som starkast sticker ut bland arbetsgivarnas annonser men även vad som motiverar deras anställda. Använder man dessa medel på rätt sätt så har man som arbetsgivare mycket att vinna. Dessvärre så är det en kunskap som många arbetsgivare saknar vilket många gånger resulterar i en undermålig rekryteringsprocess. Där hoppas vi att vår plattform Workspace Recruit kan komma väl till hands, säger Jenny Sandén, marknadschef på Workspace Recruit.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.