- Kompetens
- Positiv
- Tydlighet
På plats fyra dyker en bubblare upp: Empatisk. Och det är inte så konstigt om man ska tro Lotta Green på Amazing Leaders, som kommenterade undersökningen under ett webinarium.
– Under de här åren som vi mestadels varit hemma och jobbat har företagen samtidigt gjort stora digitala förändringar som motsvarar vad som annars händer på fem år. Att leda på distans och komma vidare i det gör att det empatiska ledarskapet blir väldigt viktigt. Att det är en ledare som bryr sig om hur jag mår, säger hon.
Punkten tydlighet är speciell. Den dyker nämligen även upp på listan över kvaliteter som de svarande vill se att chefen blir bättre på. Där ser topp 3 ut så här:
- Feedback
- Coachning
- Tydlighet
– Tydlighet handlar om att få hjälp. Är jag på rätt väg? Gör jag rätt saker? Att få autonomi genom att få möjligheter i min egen utveckling, att bli coachad, säger Lotta Green.
Helena Korduner från Amazing Partners ser en tydlig koppling till pandemin och andra kriser som miljön och nu även kriget.
– Det handlar mycket om att förhålla sig till något jag inte varit med om tidigare. Att få trygghet i det som känns ovisst. Vi behöver känna oss trygga för att kunna leverera i ett uppdrag. Osäkerhet är det värsta vår hjärna vet. Vi har grundläggande behov av att det finns de runtomkring som kan bekräfta oss, som ser oss och som gör att vi känner att vi tillhör en flock, säger hon.
Vikten av att som chef vara empatisk hänger ihop med kompetensen också, menar de båda. Man pratar om tre olika typer av kompetens: IQ (intelligenskvot, den logiska förmågan osv.), teknisk kompetens och emotionell kompetens, EQ.
– Den emotionella intelligensen handlar om att förstå, ha tillit till sin egen förmåga och självförtroende för det vi gör. Men också om att ha relationsfärdigheter för att kunna stötta andra i deras utveckling – just det som efterfrågas i form av coachning och feedback. Det handlar om att kunna hantera stora utvecklingssteg, som de vi varit med om nu. Att anpassa sig till det nya och att kunna se optimistiskt på det, säger Lotta Green.
Helena Korduner instämmer i hur viktigt det är att ha optimistiska chefer. Kompetens är färskvara, menar hon. Det vi kunde för tio år sedan kan vi lika gärna glömma nu, för att kunna ta in nytt i hjärnan. Och då är det superviktigt att vara optimistisk.
– I förändring är det inte säkert att resultaten kommer direkt. Då är det oerhört viktigt att du som ledare kan hålla uppe energin så att vi vågar vara modiga och pröva nya saker. Positivitet ger energi. Ge bekräftelse i nuet på det som funkar i stället för att fokusera på det som inte gör det. Var positiv till mig som person och det som finns runtomkring oss. Det kan vara lite utmanande, men det är viktigt att inte fastna i oro för det som inte funkar, utan att man är lösningsorienterad.
Att vara positiv och optimistisk gör det inte bara roligare för dig själv att gå till jobbet utan även för andra.
– Emotioner smittar! Vi är flockdjur och plockar upp energi väldigt snabbt. Så när någon har känslan att allt är möjligt – då är vi nästan där.
Är man då en person som har nära till det negativa i stället – att se det som inte funkar i första hand – så kan man trösta sig med att optimism enligt Helena Korduner är något man kan träna sig till.
Bra energi är A och O. Inte minst mot bakgrund av att så många som åtta av tio känner sig stressade på jobbet. Var tredje medarbetare känner dessutom av negativ stress, den typ av stress som på lång sikt kan bli direkt skadlig. Då blir det än viktigare för chefen att göra allt i sin makt för att skapa trygghet.
Ett sätt kan vara att kika på de sju drivkrafter som är så viktiga för engagemanget.
7 viktiga drivkrafter för engagemang
- Riktning
- Personlig utveckling
- Stolthet
- Bekräftelse
- Samarbete
- Välmående
- Ledarskap