Dålig kunskap om den psykosociala arbetsmiljön

Arbetsmiljö Så många som var tredje arbetsmiljöombud tycker att arbetsgivarens kunskap om den psykosociala arbetsmiljön är dålig. Det visar Arbetsmiljöbarometern, Unionens årliga undersökning om arbetsmiljö. 

Dålig kunskap om den psykosociala arbetsmiljön

– Det är alarmerande. De flesta arbetsmiljöproblem som tjänstemän stöter på är psykosociala. Arbetsgivare måste förbättra sin kunskap, säger Martin Linder ordförande i Unionen.

Han konstaterar att den psykiska ohälsan idag är den vanligaste orsaken till sjukskrivning. 

Läs mer: Många sjukskriver sig i förebyggande syfte

– Chefer och arbetsledare måste arbeta för en bra psykosocial arbetsmiljö. Vi kan inte tillåta att människor blir sjuka av jobbet, menar Martin Linder.

Det område som av arbetsmiljöombuden lyfter fram som det i särklass viktigaste området att jobba med är stress och arbetsbelastning. Samtidigt visar Arbetsmiljöbarometer att det på var tionde arbetsplats inte bedrivs något systematiskt arbetsmiljöarbete över huvud taget.

Läs mer: Konsten att hantera konflikter

– Det är oroväckande. För att komma tillrätta med stress och ohälsa måste arbetsgivaren jobba proaktivt med den psykosociala arbetsmiljön innan medarbetarna bli sjuka. Framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Martin Linder.

I Unionens tillfrågades 6 967 arbetsmiljöombud om hur de bedömer arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet på sin arbetsplats. 2 497 arbetsmiljöombud svarade på undersökningen.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.