Trots tuffare tider visar prognosen på en liten ökning av omsättningen jämfört med Black Week förra året. Från 8 miljarder kronor 2022 till 8,7 miljarder i år. Siffrorna bör dock tas med en nypa salt enligt Svensk Handel, eftersom inflationseffekten måste vägas in.
På senare år har Black Week också blivit startskottet för julhandeln, och många svenskar väljer att köpa julklappar under veckan. Närmare bestämt 7 av 10 inleder julklappsshoppingen under Black Week.
De vanligaste inköpen är kläder, skor, skönhet- och hälsoprodukter samt hemelektronik. Samtidigt visar undersökningen att många avstår från inköp främst av två skäl: av ekonomiska skäl och av miljöskäl. Över 20 procent av dem som inte handlar hänvisar till miljöaspekten.
– För många handlare är Black Week ett otroligt viktigt tillfälle att sälja varor och vända röda siffror till gröna. Att fler nu undviker att konsumera till följd av ökad miljömedvetenhet borde vara en ögonöppnare för många företag om att ett aktivt hållbarhetsarbete är en väldigt stark konkurrensfördel, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Svensk Handel har även tagit fram en manual för korrekt prissänkning enligt prisinformationslagen som trädde i kraft 2022. Ladda ner den här