Är du en bra chef?

Är du en bra chef?

En del borde aldrig blivit chefer, andra borde. Här är några tips som Clara Löfvenhamn nyligen gav till Metrojobb. Hon driver Bossbloggen och ger fem saker som kännetecknar en bra chef:

– Du är nyfiken och vågar ofta fråga när du inte kan en sak. Du drar dig aldrig för att ställa konstiga eller jobbiga frågor.

– Du är orädd och vågar gå in i obekväma situationer. Rädsla är ofta ett tecken på dåligt ledarskap.

– Du har förmågan att prata med alla. Med andra ord är du inte förmer än någon annan. Att du är socialt kompetent ger dig ett försprång.

– Att skapa resultat och bra lönsamhet är viktigt för dig. Du måste nödvändigtvis inte tävla mot andra, du kan också se jobbet som en lagsport.

– Du respekterar dina kollegor. För dig är det inte bara lönsamheten som står i centrum utan människorna, det vill säga de som skapar lönsamheten. Du når mål och lönsamhet samtidigt som du har empati och sympati för dina anställda.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.