Chris Anderson, brittisk-amerikansk journalist och tidigare chefredaktör för teknologitidskriften Wired, hävdade 2004 att allt som annonseras ut på internet faktiskt säljs – det spelar ingen roll hur bisarr eller onödig produkten är.
Han myntade begreppet och modellen Den långa svansen (The long tail model) som innebär att 20 procent av försäljningen består av bästsäljare som efterfrågas av den stora massan, medan 80 procent är nischade produkter som efterfrågas av några få. Summan av dessa enstaka exemplar utgör alltså en större helhet än storsäljarna, detta tack vare ökad räckvidd på nätet.
Modellen var uppseendeväckande när den lanserades i en tid då internets möjligheter ännu utforskades. I dag är det en vanligt förekommande affärsmodell som varit framgångsrik inom e-handel, till exempel för Amazon.com, och som kan appliceras på diverse områden framförallt på nätet; alltifrån ett utbud av produkter till valet av ord när man jobbar med sökmotoroptimering.