Den långa svansen – sälj mindre av mer

AFFÄRERNA Har du funderat över din säljstrategi? Det här är går affärsmodellen Den långa svansen ut på.

Den långa svansen – sälj mindre av mer
Har du koll på affärsmodellen The long tail? Illustration: Adobe stock

Chris Anderson, brittisk-amerikansk journalist och tidigare chefredaktör för teknologitidskriften Wired, hävdade 2004 att allt som annonseras ut på internet faktiskt säljs – det spelar ingen roll hur bisarr eller onödig produkten är. 

Han myntade begreppet och modellen Den långa svansen (The long tail model) som innebär att 20 procent av försäljningen består av bästsäljare som efterfrågas av den stora massan, medan 80 procent är nischade produkter som efterfrågas av några få. Summan av dessa enstaka exemplar utgör alltså en större helhet än storsäljarna, detta tack vare ökad räckvidd på nätet.

Den stora massan vill ha bästsäljare, men det finns också en efterfrågan på nischade produkter. Efterfrågan må vara liten, men kollektivt sett är nischprodukterna värda mer än bästsäljarna. Källa: The decision book. Grafik: Per Åhman
Den stora massan vill ha bästsäljare, men det finns också en efterfrågan på nischade produkter. Efterfrågan må vara liten, men kollektivt sett är nischprodukterna värda mer än bästsäljarna. Källa: The decision book. Grafik: Per Åhman

Modellen var uppseendeväckande när den lanserades i en tid då internets möjligheter ännu utforskades. I dag är det en vanligt förekommande affärsmodell som varit framgångsrik inom e-handel, till exempel för Amazon.com, och som kan appliceras på diverse områden framförallt på nätet; alltifrån ett utbud av produkter till valet av ord när man jobbar med sökmotoroptimering. 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.