8 värdefulla tips för dig som ska sälja ditt företag

Företagsförsäljning Det finns mycket att tänka på för den som planerar att sälja sitt företag. Det viktigaste är att börja fundera i tid på försäljning.

8 värdefulla tips för dig som ska sälja ditt företag
Många ägare fundera på att sälja sitt företag. Men det finns en del att tänka på inför processen. Foto: Stock Adobe

Som ägare och ofta vd till ett fåmansbolag bör man då och då fundera över möjligheten att sälja sitt företag. Särskilt om det inte handlar om ett familjeföretag där man kanske vill att barnen ska ta över. Ändå är det många som inte gör det i den virvelvind som det dagliga företagandet innebär. Men om man ändå bestämmer sig att sälja så finns det mycket att tänka på för att slutresultatet ska bli bra. Här är några tips:

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

1. Det är viktigt att ha identifierat varför du vill sälja. Är det för att skapa en långsiktig överlevnad, behöver strukturen utvecklas, kanske i samarbete med ett nytt ägarbolag, vill du säkra dina anställdas framtida eller vill du helt enkelt skörda efter allt dit slitsamma jobb att bygga upp företaget?

2. Bestäm tidpunkt för försäljningen. Den har ofta stor betydelse för utgången av försäljningen. Bland annat handlar frågan om hur länge du kan tänka dig jobba kvar i företaget. En erfaren köpare vill ofta ha kvar den tidigare ägaren under en övergångstid för att inte tappa för mycket kunskap.

3. Överskatta inte värdet av ditt företag. Många gånger när det handlar om säljare av mindre företag så tror de att värdet är mycket högre än det är. En tumregel brukar vara 5-7 gånger ebita-resultatet. Vidare är tipset att sälja under en högkonjunktur då det är betydligt mer sannolikt att man får bra betalt.

4. Tänk igenom hur försäljningen påverkar alla inblandade. Finns det andra delägare och hur kommer de anställda reagera på ett ägarbyte. I det senare fallet är en bra kommunikation a och o.

5. Ta hjälp för att komma i gång med överlåtelsen eller försäljningen av någon transaktionsexpert. Ibland kan processen vara ganska komplex vad gäller allt från värdering, identifiering av möjliga köpkandidater och avtal. Här kan du också få hjälp att kartlägga marknaden och vilka förvärvsintressen det finns i en viss bransch.

6. Se till att det är ordning och reda. Avtal ska exempelvis finns dokumenterade i skrift och gärna digitalt arkiverade. Se till att det finns tydliga processer och en bra resultatuppföljning. Och se till att det finns en bra kostnadskontroll.

7. Om det går så undvik att ha ett för litet rörelsekapital där allt för mycket är bundet i lager. I denna process kan det också vara klokt att korta betaltiderna från kunder så att kassaflödet är bra.

8. Kundbasen är också viktig för att en ny ägare ska kunna fortsätta utveckla verksamheten. Det kan exempelvis handla om att ha tillräckligt många långsiktiga kundavtal.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste