Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Vd som brinner för integration

Inspiration Lisa Edin driver i Docksta en av få svenska skofabriker. Efter en tung start vid övertagandet 2015 har hon fått snurr på verksamheten och majoriteten av medarbetarna är utlandsfödda med skotillverkning i blodet.

Vd som brinner för integration
Lisa Edin är vd för Docksta Sko med anor från 1923.

Docksta är ett litet samhälle som ligger vid Höga Kusten intill E4:an. Många resenärer och då speciellt lastbilschaufförer har rastat här vid Dockstabaren. I Ted Ströms låt Vintersaga som också spelats in av ett flertal andra artister finns baren med som ett stopp på resan genom Sverige.

Ett stenkast från Dockstabaren ligger Docksta Skofabrik som också har en egen butik. I butiken tar vd:n och delägaren Lisa Edin emot och visar runt bland skor och inredningskollektionen. Att hon är stolt över fabrikens historia råder det inget tvivel. På väggarna finns stora historiska bilder från produktionen som inleddes redan 1923. En av bilderna visar på en rad kvinnor vid sina symaskiner.

– När vi i maj 2019 hade nyinvigning av butiken kom en av dessa damer på besök och hon var lite undrande över varför hon och hennes arbetskamrater hamnat på väggen. Men hon blev nog också lite stolt, berättar Lisa Edin.

En speciell atmosfär

I sortimentet ingår slippers, clogs, kängor, stövlar och en del inredningsprodukter. Slippers är den allra största produkten och står för cirka 80 procent av försäljningen.

Efter rundvandringen i butiken där den angenäma läderlukten skapar en speciell atmosfär bär det av en trappa upp till fabriken. Här arbetar sju personer med tillverkningen som fortfarande sköts på ett hantverksmässigt sätt.

– Det ingår ett 30-tal arbetsmoment innan en slippers är tillverkad och allt sker för hand med hjälp av maskiner. På så sätt har vi fullständig kontroll på kvaliteten, vilken vi är kända för. Vi har ytterst sällan några reklamationer tack vare den här metoden. Den är tidskrävande men vi vet att det kommer att hålla.

Mångfald leder till tillväxt

Fyra av de sju medarbetarna är utlandsfödda. Serbast Koor Mohamad håller idag till vid symaskinen och här går det undan.

– Han kommer ursprungligen från Syrien där han arbetade i sin pappas skofabrik och sedan jobbade han på en skofabrik i Grekland innan han kom till Sverige. Serbast bror Azad har också lång erfarenhet från skotillverkning och jobbar numera hos oss, säger Lisa Edin.

Integration ligger henne varmt om hjärtat.

– Vi vet av egna erfarenheter att mångfald leder till tillväxt. Hos oss finns tillgång till svenskundervisning och vi ser till att våra anställda och deras familjer mår bra både på och utanför arbetsplatsen. Vi har alla ett ansvar att få integration att fungera i Sverige.

Mihail Robu, som ursprungligen kommer från Moldavien, är den av de utlandsfödda som har bäst kunskap i svenska och pratar även andra språk varav grekiska är ett. När Serbast kom till Sverige kunde han arabiska och grekiska så grekiska fick bli vårt andra språk på fabriken.

– Han lär de andra svenska och de med längre erfarenhet av skotillverkning utbildar honom vidare i hantverket så det är ett bra utbyte av kunskaper.

Generationsskifte

Sedan Lisa Edin och maken Andreas hösten 2015 tog över företaget har i stort sett hela personalstyrkan bytts ut.

– Många hade jobbat länge här och var redo att gå i pension. Det blev helt enkelt ett generationsskifte, vilket både var en utmaning och något bra eftersom det då blev enklare för mig att skapa en egen företagskultur som jag kan stå för samtidigt som det var svårt att rekrytera människor med rätt kompetens.

Att så många av medarbetarna är utlandsfödda kräver mer av henne som vd.

– Jag får helt enkelt växla ledarstil beroende på vem jag pratar med. Många av dem som kommer från andra länder har svårt med det svenska konsensustänket utan vill ha rakare besked, vilket inte alltid går hem hos oss svenskar.

När det gäller sitt ledarskap vill hon inte kalla sig chef.

– Nej jag definierar mig hellre som en ledare som inspirerar medarbetarna och pekar ut riktningen som vi alla ska jobba mot. Att leda och motivera människor att varje dag göra sitt absolut bästa för att uppnå resultat och även få utvecklas i sina roller är både en spännande och svår utmaning. För mig är chef bara en titel på pappret som jag råkar vara utan vidare praktisk betydelse. Att vara ledare handlar istället om att få människor att följa dig. Det gör man genom att både visa mod när det krävs och samtidigt en sårbarhet. Jag är bara människa, jag klarar mig inte utan teamet. Det är vi tillsammans som får det här företaget att utvecklas. Jag vill att alla ska känna en stolthet i det lagarbetet.

Lisa och Andreas Edin tog över företaget från Stefan Königsson som är sonson till grundaren Ivar Königsson.

– Stefan jobbade kvar i företaget fram till förra året och kunde överföra mycket kunskap som vi har haft otroligt mycket nytta av. Vi var inte överens om allt men han lät mig från dag ett ta de beslut som jag ansåg vara nödvändiga för verksamheten, vilket jag är tacksam för och samtidigt var det en förutsättning för att vårt samarbete skulle fungera eftersom vi skulle driva det vidare.

Vandrade mot Ryssland

Lisa Edin konstaterar att Ivar Königsson måste ha varit en mycket driftig man. Han föddes 1901 i Örträsk, en by i Västerbottens inland. När han var sjutton år, det vill säga 1918, bestämde sig han och en vän för att lämna Örträsk för att bege sig ut på ett äventyr.

– De valde att gå norrut till Ryssland. Sträckan på över 100 mil gicks till fots och killarna jobbade efter vägen för mat och husrum. Framme vid ryska gränsen ångrade Ivar sig och hans vän fortsatte ensam mot Moskva. Ivar började istället att vandra tillbaka mot Sverige.

Efter många turer började han på en skofabrik i byn Mjällom, som också är en by vid Höga Kusten.

– Efter allt vandrande kunde han det mesta om bekväma skor.

På den här tiden fanns det flera skofabriker i trakten och tillsammans med en kompanjon köpte han ett litet skomakeri med några skickliga skomakare. Resten är historia och på 1950-talet arbetade 160 personer i Docksta Skofabrik.

1955 släpptes importen på skor fri i Sverige och främst italienska skor tog en stor plats på den svenska marknaden. Under 1960-talet minskade den svenska skotillverkningen kraftigt och på 1970-talet duggade det tätt mellan nedläggningar av svenska skofabriker. Men i Docksta kämpade man på och när företaget gick i konkurs i början av 1990-talet köptes företaget av Docksta Bordtennisklubb så att det kunde drivas vidare.

– Den föreningen har genom åren gjort en fantastisk insats för bygden på flera olika sätt. Därför väljer vi idag också att stödja ortens föreningar och tar vårt samhällsansvar som arbetsgivare på en liten ort.

Konkursmässigt

När Lisa och Andreas Edin gick in som ägare var företaget Docksta Sko AB i det närmaste konkursmässigt. Lisa är utbildad ekonom, hade arbetat på bank och redovisningsbyråer och jobbade då som projektledare på Örnsköldsviks kommuns näringslivskontor och Andreas drev den digitala reklambyrån Add Cream.

– Vi hade gjort vår läxa inför köpet av skofabriken men inte tillräckligt bra vilket gav oss massor av nya lärdomar men också oräkneliga sömnlösa nätter. Vi var helt enkelt för naiva. Julen 2015 var inte rolig när vi insåg att vi låg närmare en miljon kronor back.

Där och då lovade hon sig själv att aldrig sätta sig i den situationen igen.

– Hade jag vetat vilket slit det skulle krävas för att få företaget på fötter hade vi nog aldrig genomfört köpet. Men efter att det började flyta på ekonomiskt har det varit fantastiskt roligt.

Hon konstaterar att en viktig framgångsfaktor för att de skulle orka igenom de första tunga åren när Docksta sko mest kostade pengar var att Add Cream var lönsamt så att Andreas kunde plocka ut en lön.

– Dessutom hade jag kvar mitt jobb hos kommunen fram till 2018 och kunde leva på min lön därifrån. Men det blev väldigt många arbetstimmar totalt och de första åren har vi jobbat alla somrar, lov, helger och kvällar för att vända utvecklingen. Det tär när man har två små barn och två tillväxtföretag som ska roddas med samtidigt. Men jag och Andreas är ett bra team och vi har alltid haft roligt tillsammans. Vårt arbete och vår fritid flyter ihop och idag är barnen 7 och 9 år och proffs på att jobba i fabriksbutiken.

Guidade visningar

Lisa Edin satsade på att skapa en egen lina för inredningsprodukter som hon arbetade fram tillsammans med industridesignern Denis Vilenica

– Vi tror att våra skor ofta finns på arbetsplatser och i vardagsrum och därför har vi valt att ta fram inredningsprodukter i lika läder som våra skor för att få det att hänga ihop.

Docksta Sko har också börjat med guidade visningar av fabriken. Där får besökarna lära sig mer om företagets historia och se hur deras slippers tillverkas.

– Det är många som är nyfikna på historien så det känns roligt att kunna erbjuda regelbundna visningar och berätta om hur allt startade, säger Lisa Edin.

Efter det första tunga året har företaget hela tiden uppvisat ett plusresultat med en vinstmarginal på 7–8 procent. 2019 låg omsättningen på cirka 7,7 miljoner kronor med ett nollresultat.

– Ifjol investerade vi närmare en halv miljon kronor i den nya butiken för att kunna ta emot fler besökare och ett nytt färdigvarulager för att kunna fortsätta växa på webben vilket påverkade resultatet men vi siktar mot att öka vinstmarginalen till 9–10 procent under kommande år.

Vad Lisa Edin nu arbetar med är att skapa en organisation som är mindre beroende av henne.

– Idag ansvarar jag för många av ledningsfunktionerna själv men jag jobbar på att mina medarbetare själva ska sköta mer av till exempel inköp och produktionsplanering och att någon kan ta hand om utvecklingen av butiken.

Coronakrisen

Men coronakrisen har också ställt till det för Docksta Skofabrik.

– Jag skulle ljuga om jag skulle säga att jag inte känner mig orolig. Samtidigt kommer det bästa hos människor fram i tider som dessa vilket ger mig hopp och nya krafter att kämpa vidare och våga tro på framtiden.

Hon och medarbetarna har hittat ett upplägg för en fungerande produktion under korttidspermitteringen.

– Banken har erbjudit oss nya stödlån och vi möter kunder som struntar i gratis frakt och väljer att betala den ändå med en hälsning att dom vill att vi ska finnas kvar. Vi har återförsäljare som sitter i samma båt men ändå ringer för att säga hej och försöker stötta.

För skofabriken är sommaren mycket viktig. En normalsommar säljs det mycket skor i fabriken.

– Nu är det ju ytterst osäkert hur det kommer att bli den här sommaren.

Men Lisa Edin tror på framtiden och är övertygad att man snart ser ljuset i tunneln.

– Det är tillåtet att vara ledsen när dörrar stängs framför oss men ha tillit att när en dörr stängs öppnas snart en ny. Det finns också möjligheter i kriser och kriser tvingar oss till att vara kreativa. Docksta sko har snart funnits i ett sekel och vi har alla ambitioner att fortsätta minst ett sekel till, avslutar Lisa Edin.

Fakta

Lisa Edin

  • Ålder: 39 år
  • Familj: Make Andreas, två barn och två katter.
  • Bor: Örnsköldsvik
  • År i företaget: 5 år
  • Intressen: Jobb och fritid flyter ihop i hög grad.
  • Kan bli bättre på: Förmodligen det mesta.
  • Roligast med jobbet: Teamkänslan och att få utveckla ett anrikt företag med lång tradition av hantverk.

Karriär

Strategi & målstyrning

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.