
Vi tar oss till den förmögna Texasfamiljens och Ewing Oil på Southfork Ranch i Dallas där vi får följa med på maktkamper, syskonrivalitet och otrohetsaffärer. På vingården Falcon Crest i Kalifornien får vi se matriarken Angela Channing brutalt kontrollera sin familj bland vinrankorna. Under samma epok är vi återigen tillbaka i oljeraffinaderibranschen och två rivaliserande oljeföretag – nu hos den snäppet elegantare och flärdfulla familjen Carrington i Dynastin. Makt, svek och överraskningar, inte sällan i form av nya familjemedlemmar som tittar fram, förenar serierna. Notera dock lojalitet till familjens varumärke, företagande och position. Samtidigt är man medveten om sin historia, hur allt startade.
I storfilmen Gudfadern misslyckas den yngste juristutbildade sonen Michael med att värja sig från familjeföretaget. På ett mänskligt och känslofyllt plan iscensätter man blod som tjockare än vatten och familjens lojalitet till en olaglig verksamhet övertrumfar alla ideal att leva sitt eget liv. Familjens sammanhållning presenteras på ett charmigare och mer sympatiskt sätt i Mitt stora feta grekiska bröllop där den ogifta dottern Toula kämpar med kulturen i sin sammansvetsade krogägare till familj.
I Sverige har vi i Skilda Världar och Bonusfamiljen fått följa familjer med en välgrundad beskrivning av de utmaningar familjesystemet står inför. Den serie som bäst förenar detta får nog anses vara den amerikanska komediserien Modern Family med dottern Claire som inte bara för en kamp som syster, mamma och hustru, men även försöker bevisa för sin pappa, sig själv och hela världen vad hon som andra generation företagsledare i garderobsbranschen kan åstadkomma. Det leder oss över till den största av alla stora familjedramer i Downton Abbey där brittisk adel finner outtömliga möjligheter i framgångsrik kapitalanskaffning genom äktenskap med amerikanska arvtagerskor. Med detta har vi kommit fram till den i nutid mest omtalade och omskrivna serien av alla, Succession. Patriarken Logan Roy spelar ut de fyra syskonen mot varandra i deras kamp om att efterträda honom. Det är i princip en cocktail av samtliga mest kända större familjeföretag över hela världen – genom tiderna.
Vi stannar här. Det är lätt att dra paralleller ifrån de största versionerna av skådespel till verkligheten och de familjer vi alla har en kollektiv relation med – men hur mycket vi än hittar på och fabulerar hämtar vi alltid de största versionerna av skådespel ifrån verkligheten själv.