Tradera-vd:n: Hybrida arbetslivet en utmaning

Arbetsmiljö De snittar högt i medarbetarundersökningar och blev årets raket på Great Place to Work-listan. Traderas vd Stefan Öberg vill ha en lärande miljö där företaget ses som en ”språngbräda” av de anställda.

Tradera-vd:n: Hybrida arbetslivet en utmaning
Stefan Öberg, vd för Tradera. Foto: Charlotta Andersson

När Great Place to Work gjorde sin årliga rankning av Sveriges bästa arbetsplatser 2024 dök en och annan nykomling upp på listan. En av dem är Tradera, som sköt upp som en knallkork till tredjeplatsen på listan för mellanstora bolag, 50–250 medarbetare.

Företaget jobbar regelbundet med medarbetarmätningar och i den senaste mätningen uppnådde företaget ett eNPS-värde* på 73. Enligt GPTW:s rankningslista upplever 98 procent av Traderas medarbetare att ledarna har en tydlig vision för organisationen och hur de ska ta sig dit.

VD-tidningen frågade vd:n Stefan Öberg hur han jobbar med verksamheten för att bygga denna starka medarbetarkultur.

98 procent av medarbetarna upplever att ledningen har en tydlig vision för organisationen. Hur formulerar och kommunicerar du vision till medarbetarna?

– Traderas vision är att vara en drivande kraft i omställningen till en cirkulär ekonomi och det här är en vision som vi tillsammans har arbetat fram. Alla projekt vi drar igång, större satsningar, ända ner till varje medarbetares dagliga arbetsuppgifter bör rimma med visionen, svarar Stefan Öberg.

– Vi kommunicerar visionen till alla medarbetare som är nya hos oss, men vi återkopplar till den både på strategidagar, kick-offer och det är inte ovanligt att den även berörs i möten i det dagliga arbetet.

Attraktivt på kontoret

Hans filosofi är att medarbetarna utgör Traderas ”substans”. När de trivs på jobbet så gynnas både företag och medarbetare. Tre medarbetarmätningar per år skapar möjlighet att snabbt fånga upp förändringar och agera på dem, berättar han.

– Vi hade till exempel under pandemin en utmaning med en växande psykisk ohälsa, vilket vi tog tag i både på individnivå med närmaste chef, men vi initierade också olika digitala och fysiska aktiviteter för att motverka utvecklingen.

Vilka är de största utmaningarna du stött på när det gäller att upprätthålla en hög arbetsplatsstandard och hur har du hanterat dem?

– En stor utmaning för mig har varit det nya hybrida arbetslivet, som efter pandemin har blivit ett vedertaget nytt sätt att arbeta. Jag föredrog tidigare att alla jobbar tillsammans på kontoret 8–17 varje dag. Men jag har insett att många av medarbetarna är i faser i livet, till exempel under småbarnsåren, där flexibla arbetstider och möjlighet att arbeta hemifrån värdesätts högt.

Han berättar att Tradera har anpassat sitt arbetssätt och tillhandahåller verktyg för att underlätta arbete på distans. Han har också infört tydliga riktlinjer för medarbetarna gällande företagets förväntningar. Det är upp till varje chef att besluta hur mycket de vill att deras team ska vara på plats. En del träffas flera dagar i veckan på kontoret, andra betydligt mindre fysiskt, men desto mer online.

– Vi jobbar också aktivt med att göra det attraktivt att komma in till kontoret. Vi har flyttat till nya fräscha lokaler och arrangerar AW, gemensam träning varje vecka, ’lunch and learn’-träffar och andra aktiviteter för att det ska vara kul att komma till kontoret. Jag tror på det fysiska mötet för att skapa mer gemenskap och starkare team.

Lärande miljö

Stefan Öberg jobbar ständigt med kulturen och det höga ePNS-värdet får honom inte att luta sig tillbaka, försäkrar han.

– Hela vårt arbetssätt på Tradera är att ständigt utmana och testa för att göra upplevelsen när man handlar hos oss ännu smidigare, smartare och tryggare. På samma sätt jobbar vi med vår arbetskultur. Vi utvärderar ständigt nya spår, testar, mäter och följer upp i våra medarbetarundersökningar. Och navigerar på så vis framåt steg för steg och utvecklas ytterligare.

Vilka är dina främsta nycklar till att skapa en arbetsplats där människor trivs?

– Jag tror på ett ’growth mindset’. Min önskan är att medarbetarna ska se sina år på Tradera som en språngbräda i karriären, företaget där man fick göra många utmanande saker och där det var okej att göra misstag, så länge man lärde sig av dem. Jag tror att en lärande miljö där man fått möjlighet att växa och utvecklas i kombination med värderingar som transparens och kundfokus, har varit viktiga byggstenar för att skapa engagemang och trivsel här på Tradera.

* Nyckeltalet eNPS står för Employee Net Promoter Score. Det mäts genom en enda fråga som ställs till dina anställda: ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss?”.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.