Tänk fritt och våga satsa när ni digitaliserar

Affärerna Digitaliseringen är ett paradigmskifte som inte går att stoppa, på samma sätt som industrialiseringen. Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras, allt som digitaliseras kan kopieras och skalas och allt som kopieras faller i värde, spår digitaliseringsexperterna Arash Gilan och Jonas Hammarberg.

Tänk fritt och våga satsa när ni digitaliserar
Rickard Liljero Eriksson

Kunder går in i en butik och provar skor bara för att sedan köpa dem på internet i stället. Fysiska resebyråer får det allt tuffare när alla kan boka resor via resebolagens hemsidor. Banker sparar pengar och ökar samtidigt kundnöjdheten genom att kunden kan göra sina bankärenden på internet eller i appar.

Vågen – eller till och med tsunamin – av digitalisering är igång och den kommer bara att öka, säger Arash Gilan, vice vd för den digitala mediebyrån Viva Media Group, och Jonas Hammarberg, vice vd och senior partner på Awesome Group.

– Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras, allt som digitaliseras kan kopieras och skalas och allt som kopieras faller i värde, säger de och tillägger att det är både spännande och skrämmande.

Skrämmande för att det påverkar affärsplanen i grunden och kan leda till att företag som varit lönsamma i många år plötsligt upptäcker att de blivit omsprungna av nya aktörer eller av konkurrenter. Därför gäller det för företag att börja intressera sig för digitaliseringen och inte vänta för länge med att se vad som händer.

För kundens skull

Arash Gilan och Jonas Hammarberg gav nyligen ut boken ”Get digital or die trying”. Trots bokens engelska titel är innehållet på svenska och i den skriver de att organisationer måste digitalisera. Annars riskerar de att successivt dö ut.

– På kort sikt är det inte så, men på tio år är svaret ja, företag som inte digitaliserar kommer att dö ut, säger Arash Gilan.

Med boken vill de ge små och medelstora företag hjälp i hur de ska gå till väga för att digitalisera, utan att behöva anlita dyra konsulter.

– Tänk på vad som är visionen. På vilket sätt kan vi förändra vår bransch? Ha kundglasögonen på. Tänk på hur ni kan höja upplevelsen för kunden med den digitala teknologins hjälp, såväl inne i bolaget som i relationen och interaktionen med kunden.

Helt ny konkurrens

När du som vd ska börja snegla på vad digitalisering innebär för ditt företag gäller det att tänka fritt, att slänga ut alla gamla sanningar. Så var det till exempel när Netflix började strömma film och Spotify förändrade spelreglerna för musikbranschen. På samma sätt kommer 3D-skrivare att bli både ett hot och en möjlighet för såväl logistik som tillverkningsindustrin.

– För många små och medelstora, ofta ägarledda företag, är det svårt att inse att man måste glömma det sätt man jobbar på nu och ta kommandot igen. Ens företag har tuffat på och kanske gått bra i många år och det blir ett uppvaknande om marknaden och konkurrenterna förändrats snabbare än man själv gjort, säger Jonas Hammarberg.

I boken tar författarna upp ett exempel med en distributör som säljer produkter till frisörer. Som generalagent har företaget haft ensamrätt för märket men nu börjar frisörens kunder att själva köpa schampot via nätbutiker direkt från andra länder.

Gå från att tro till att veta

– I det här läget behöver företagen samarbeta och bygga upp ett nytt ekosystem som i bästa fall alla tjänar på. Till exempel genom att starta en central marknadsplats som ger mervärde och få frisörernas kunder att handla där.

Genom att göra det får kunderna en kanal att beställa från även när de inte är hos frisören, de får lägre pris och hemleverans. Frisören får en del av vinsten för de kunder som registrerat sig. För distributören kan marginalen bli lägre men förhoppningsvis ökar volymerna – att inte göra någonting kan leda till konkurs.

– Man måste vara beredd att delvis ge upp sin marginal för att hitta en ny modell att verka och tjäna pengar på, säger Jonas Hammarberg.

 

Läs hela artikeln i Vd-tidningen nr 3/2016

 

 

 

 

 

 

Fakta

Fallgropar att undvika vid digitalisering

  • Håll inte fast vid er gamla affärsmodell för länge.Se till att komma igång.  
  • Se inte digitalisering som ett projekt – det är inte klart om 18 månader utan är något ni kommer att jobba med hela tiden.  
  • Se inte digitalisering som ett it-projekt – det handlar om hela verksamheten, inte minst om affärsplanen.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.