En av mina 15 kommunikationssanningar är att vi faktiskt inte kan säga vad vi menar. Inte exakt. Vi har inte en dators linjära algoritmer utan att kråkbo med ord, tankar, känslor i en blandad gröt. Det som kommer ut ska dessutom filtreras genom våra fördomar, åsikter, erfarenheter – och det blir värre: Allt du säger ska sedan tolkas av andra som har sina egna erfarenheter, tankar, känslor och så vidare. Det är klart att det är svårt, och för dig som vd eller chef väger dina ord dessutom tyngre eftersom du påverkar fler människor. Mitt tips: Ta bort luddet.
Vilket ludd? Tänk dig din torktumlare. Du kör en hög handdukar. När de är torra viker du ihop dem och sedan tar du bort luddet ur luckan. Det där luddet kommer från dina handdukar. Låt oss jämföra luddet som något du inte behöver.
När du kommunicerar använder du säkert fler ord är du behöver. Många ord är bara en transportsträcka till dina viktiga poänger. Är de dessutom svaga så gör de ditt budskap svårare att förstå. Svaga ord är till exempel ”man, de, kanske, eventuellt, principiellt, lite, lite grann, jag tänkte att”. Listan kan göras längre. Det blir ludd.