Motiveringen:
”Genom att lyssna inåt i den egna organisationen hämtar vinnaren av Bästa Kommunikativa Ledare både kunskap, idéer och delaktighet. Det motiverar medarbetarna och stärker varumärket på samma gång. Att leda på distans var nog ingen större match för en som länge gjort avtryck i både interna och sociala medier.”
– Det här priset betyder jättemycket för mig och allt det jag tror på i ledarskapet. Kommunikationen är ju så otroligt viktigt för att skapa det där ledarskapet där man är inlyssnande, nära organisationen och skapar transparens, säger Hélène Barnekow.
Övriga vinnare:
Bästa medarbetarkommunikation
Swedbank
”Styrkan kommer inifrån och det finns få saker som engagerar lika mycket som en stark berättelse. Runt en bra historia kan medarbetare samlas, stärka banden till bolaget och varandra för att tänka framåt. Med ett anrikt varumärke och med band till stolta traditioner har 2021 års vinnare av Bästa medarbetarkommunikation – Swedbank – i en tid av förändring valt att bygga medarbetarkommunikation utifrån sin historia.”
Bästa digitala kommunikation
Region Skåne
”Att tänka och agera snabbt har varit viktigare än vanligt under året som gått. Att påverka beteenden med kommunikation är inte alltid så lätt, även om både budskapet och nyttan är tydlig. Det gäller att engagera sina målgrupper. Det vet vinnaren Region Skåne som aktiverat många, samlat kraft både internt och i lokalsamhället.”
Bästa förändringskommunikation
Polarbrödsgruppen
”Det är många som har fått nya förutsättningar under det gångna året och för Polarbrödsgruppen skedde det bokstavligen över en natt. Men med starkt lokal förankring, fasta värderingar och med mänsklig värme kunde de inte bara hantera utan äga sin kriskommunikation så att de kom ut starkare.”
Bästa innovativa kommunikation
Blocket
”Under ett år präglat av digitalt nytänkande har Blocket valt att gå en annan väg. Med samarbete, hållbarhet och återbruk i fokus har de utgått från målgruppens behov, intressen och preferenser när de utformat sin kommunikation. Det har stärkt både sitt varumärke och dess position hos unga vuxna.”
Årets hedersomnämnande
Emanuel Karlsten, journalist
”Emanuel Karlsten har med egna krafter och idéer lyckats värdera och utmana stora aktörers kommunikation under pandemin. Hans klarsynta rapportering i digitala kanaler har uppmärksammats kontinuerligt av både stora mediehus, myndigheter och mediekonsumenter. Han har även prisats för sin utmärkta journalistik. Juryn uppmärksammar Emanuel Karlsten för utmärkta insatser med ett hedersomnämnande.”