Experten: Mirakelmetoden för strategisk framgång

STRATEGI Johan Grönstedt brinner inte för strategi i sig, utan för hur man genomför den. Här är hans avgörande råd för att lyckas med strategiarbetet.

Experten: Mirakelmetoden för strategisk framgång
Johan Grönstedt. Foto: Howwe Technologies

Att lyckas omsätta en strategi från idé och plan till handling och förändring kräver disciplin. I sin kommande bok The Execution Revolution berättar Johan Grönstedt om vad som särskiljer särskilt framgångsrika företagsledare när det kommer till att omvandla strategiska mål till konkret handling. Han kallar det genomföranderevolutionen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Det finns så mycket vi kan göra. Som inte bara handlar om att uppnå ett visst antal miljoner i vinst, utan även som samhälle och som individer.

Under sina åtta år på Howwe Technologies har Johan Grönstedt jobbat som managementkonsult och strategichef, och specialiserat sig på den genomförande delen av strategi. I sin roll har han haft möjligheten att experimentera för att utveckla en genomförandemetod som sätter strategier i verket och ger långsiktiga resultat.

Det viktigaste är det svåraste

Genomförandemetoden utgår från fyra principer. Den första är den viktigaste och den svåraste, och går rätt och slätt ut på att fokusera på färre saker för att gå mer gjort.

– Det är enormt svårt för organisationer att ta det här till sig. Framförallt när man kommer upp i storlek så kommer det mål från så många olika ställen och du har ambitiösa individer som lägger till nya saker på att-göra-listan hela tiden.

– Man lägger på, lägger på, lägger på. Det är ett nollsummespel med tiden. Och det är den stora utmaningen.

Det finns forskning som visar att 80 procent av alla strategiarbeten misslyckas, och i snitt levererar bolagen bara 63 procent av de finansiella mål som satts upp för en femårsperiod. Project Management Institute har räknat ut hur stor summa i pengar det handlar om och uppskattar att man världen över tappar ungefär en miljon dollar var tjugonde sekund.

– Det är ett jätteproblem. Tänker man på det i en större kontext än kommersiella ambitioner, utifrån klimatförändringar, skola, vård… så är det ett ännu större problem, för i politikens värld är det ännu svårare att prioritera.

Nyckeln är att som vd eller medlem i styrningsgruppen ställa sig frågan vad man har för ansvar. Svaret på frågan är just ansvaret att fatta de svåra besluten och prioritera därefter.

– Många seniora ledare är otroligt obekväma inför det här. Man är rädd för att fatta beslut eftersom man oroar sig för vad som kommer hända med allt det andra och man är ansvarig för konsekvenser som kan uppstå. Men man måste komma fram till vad man tror har högst potential att göra skillnad, och våga ta beslutet. Att göra allt samtidigt är inte ett alternativt, det är en road to hell.

Tänk färdigt

Det andra elementet i genomförandemetoden är strategiskt initiativ. Du har prioriterat vad du vill uppnå. Nu är frågan – hur tar ni er dit?

– Den vanligaste utmaningen är att man som ledningsgrupp delegerar ut praktikaliteter väldigt snabbt, men ledningsgrupper är otroligt tunna när det kommer till att vara konkreta. Det blir ofta breda och fluffiga begrepp, man tänker inte färdigt. Och redan där tappar man den tydliga prioriteringen.

– Så jobbet är att konkretisera ner vilka ’big bets’ som har högst påverkan, till exempel högst finansiell påverkan om din högsta prioritet är lönsamheten.

Johan Grönstedt tycker att en ledare ska lägga 80 procent av sin tid på att vara operativa i det strategiska; kommunicera, gå igenom planer och säkerställa ambitioner.

– Vi underinvesterar något enormt i förmågan att bryta ner ett mål till hur vi praktiskt sett tar oss dit. Bara 6 procent av de som sitter i ledningsgruppen har någon gång genomgått en utbildning i strategisk planering.

Att genomföra strategin – fyra steg

  1. Fokusera på färre saker och få mer gjort
    Det handlar om att prioritera det som ger störst effekt kopplat till de mål du vill nå. Det går inte att lägga på utan att ta bort. Därför är det helt avgörande att prioritera vad som faktiskt är viktigast. Bättre att göra det viktigaste riktigt bra, än en mängd saker halvdant.
  2. Konkretisera
    Här handlar det om att karva ut en plan för hur man når de prioriteringar man gjort i steg 1. Hur tar ni er dit? Tänk på att verkligen tänka färdigt och inte presentera breda eller luddiga begrepp. Tydlighet är nyckeln, konkretisera så långt det går.
  3. Styr på nyckelaktiviteter
    Identifiera de aktiviteter som får det du stakat ut i steg 1 och 2 att hända. Här bryts målen ner till konkreta insatser för teamen. Här är det viktigt att komma ihåg att vara tydlig med prioriteringen och även kommunicera vad som ligger till grund för prioriteringen; det ”varför” och ”hur” som man kommit fram till i steg 1 och 2.
  4. Strategisk stand up
    Ha ett stand up-möte en gång i veckan. Chefen samlar sitt team och går igenom ambitionerna kopplat till nyckelaktiviteter. Det handlar om att fira framgångarna och göra ett åtagande inför kommande vecka. Här går man i detalj igenom vad som gick bra förra veckan. Enligt Johan Grönstedt är det ett sätt att synliggöra allas bidrag, och det avgörande steget för att orka hålla ut.
    – Det vanligaste genomförandeproblemet är att man åker på konferens där man går igenom strategin och sedan händer ingenting.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.