Så drar du nytta av AI i din marknadsföring

Verktygslådan Alla som tillbringar ett par timmar av arbetsdagen framför datorn kan dra nytta av AI. Det säger den digitala marknadsexperten Rickard Eriksson. Genom att skapa marknadsföringsmaterial med hjälp av artificiell intelligens kan ditt företag spara både tid och pengar.

Så drar du nytta av AI i din marknadsföring
Rickard eriksson är entreprenör inom digitalisering och internet. Foto: Adobe stock

Det är lätt att ramla i fällor när man börjar använda ChatGPT, AI-verktyget som gjorde en uppmärksammad entré för snart ett år sedan. Den vill göra dig nöjd och kommer att både killgissa och skarva med fakta för att lyckas.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Den är mån om att göra dig glad men har ingen aning om vem som är statsminister i Sverige, säger Rickard Eriksson.

Rickard Eriksson har jobbat med sociala medier och digital marknadsföring i snart 30 år. Vägen in gick via plattformen Lunarstorm som han grundade 1996, och genom att driva den lärde han sig alltifrån målgruppsstyrd annonsering till programmering.

Radikal förändring

I dag kallar han sig digital övertygare och är kursledare på Nischad utbildning som lär företag och verksamheter hur man konverterar bättre och drar nytta av sociala medier. En del i det handlar om att effektivisera med hjälp av AI.

– När AI först kom var det väldigt krångligt. Men i november 2022, då ChatGPT kom, förändrades något. Det var inte längre bara män i vita rockar och stora koncerner som kunde använda det, det blev tillgängligt för var och en, säger Rickard Eriksson.

Tips

Så instruerar du AI:n att göra ditt jobb

  • Tänk pitch – Precis som när du lägger fram en pitch för en kollega måste du berätta för ChatGPT vad du vill åstadkomma och hur det ska göras.
  • Var detaljerad – Berätta vad det handlar om för produkt eller tjänst, vilken typ av text det är och hur lång den får vara. Skriv också vilken ton det ska vara i språket; vitsigt, fyndigt, ironiskt, kärvt eller neutralt osv.
  • Förse AI:n med information – Nackdelen är att ChatGPT kan plocka information från en rad otrovärdiga källor och till och med hitta på. Genom att dela den information och fakta AI:n ska utgå ifrån och instruera genom att skriva ”utgå ifrån det här” blir det korrekt.
  • Använd samma chatt – Om du skriver i samma tråd lär sig AI:n dina preferenser allteftersom, hur du brukar vilja ha det och när du blir nöjd.

Konkurrensen växer

Han beskriver det som ketchupeffekten – allt på en gång – och plötsligt blev det avgörande för företag att hänga med i utvecklingen. Och utvecklingen går i en rasande fart. Det största problemet är att de flesta inte känner till verktygen för att styra AI:n, enligt Rickard Eriksson.

– Många svenska företag har inte en aning om vad det handlar om och de måste snabba på. Oavsett vad du har för tvivelaktig inställning till AI kommer din konkurrent att använda det.

Samtidigt är det inte enbart ett hjälpmedel i positiv bemärkelse. Teknikens etiska aspekter och risker har belysts av alltifrån techentreprenörer som Elon Musk till forskare som Max Tegmark, och oavsett värdeladdning hävdar Googles vd Sundar Pichai att AI är en större revolution för mänskligheten än både eld och elektricitet.

– Om han så bara har en gnutta rätt är det dags att sätta i gång, säger Rickard Eriksson.

Tips

AI-VERKTYG

För texter: ChatGPT

Utvecklad av OpenAI och den bästa AI:n på marknaden för allmänheten. Än så länge sträcker sig den virtuella assistentens kunskap inte längre än till information som fanns på nätet i september 2021.

Under hösten väntas en företagsversion av ChatGPT vara på marknaden: ChatGPT Enterprise. Den ska lagra allt i en så kallad intern silo och på så sätt kunna behandla företagskänslig information utan att riskera företagets integritet och säkerhet.

För bilder: Midjourney

Midjourney är ett AI-verktyg som skapar bilder utifrån textbeskrivningar. Det tillhandahålls via appforumet Discord, och kräver eventuellt att man tittar på några intruktionsvideor på Youtube eller liknande för att bli bekant med verktyget. Komponera bilden genom detaljerade beskrivningar av vad den ska visa. Du kan även fylla i vad den inte ska visa samt välja olika stilar och uttryck, alltifrån illustrationer till makromotiv.

Vilka risker måste man ha i åtanke?

– Det är ett amerikanskt företag som ligger bakom ChatGPT, och USA ser allt. Så man bör tänka på att inte dela känslig information och kritiska uppgifter. Och faktagranska – det finns mängder av falsk information där ute som AI:n kan använda sig av om man inte är noggrann.

Ha en AI-policy

Varje företag behöver en AI-policy och övergripande kunskaper i verktygen, menar Rickard Eriksson, om inte annat för att kunna föra diskussion med de anställda.

Nyckeln är att kunna ge verktyget instruktioner och uppmaningar, så kallade ”prompts”. AI:n behöver detaljer, informationsunderlag och tydliga beskrivningar för vad det är den ska åstadkomma.

– Folk tror ofta att AI kan göra mer än vad den faktiskt kan. Man får se det som en assistent – den kan göra fel och har ännu inte alla erfarenheter. Det är ditt jobb att ge den rätt förutsättningar. Det är precis som om du skulle gå till en reklambyrå utan en brief – då kommer du få något du inte gillar. Så är det med ChatGPT också.

Tips

Rickard Eriksson: Tre sätt att använda AI i marknadsföringssyfte

  1. Kommunikation – ”AI kan hjälpa dig att kommunicera med dina kunder, till exempel genom en AI-driven chatt på hemsidan i stället för telefonväxel. Särskilt den yngre generationen tycker inte om att prata i telefon.”
  2. Sökmotoroptimering (SEO) – ”Använd AI för att generera texter som vrider och vänder på olika problem för din produkt eller tjänst. Du kan snabbt skapa tio olika versioner av en annonstext och se vilken som lyfter bäst.”
  3. Annonsering – ”Testa vilka argument som biter på kunderna. AI kan skriva 20 texter med olika argument för varje produkt eller tjänst du vill sälja på en bråkdel av tiden det skulle ta för en person. Efter bara några timmar kan du se vilka folk hugger på – de ska du satsa på.”

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.