Så behåller du nyckelpersonerna när konjunkturen vänder

Arbetsgivarvarumärke För att lyckas med tillväxtresan krävs det inte bara att man attraherar talanger, utan också att man skapar en miljö där de vill stanna. Marlene Blomquist Börjesson på Evolvefy tipsar om hur du behåller dina bästa medarbetare.

Så behåller du nyckelpersonerna när konjunkturen vänder
Foto: Adobe Stock/Pressbild.

Lågkonjunktur och ekonomisk osäkerhet präglar dagens arbetsmarknad. Hård konkurrens, höga krav och tillgången till rätt kompetens är några av de största utmaningarna för startups, scaleups och SME-företag. Men svåra tider kan också vara ett sätt för företaget att förbereda sig för framtiden. När konjunkturen vänder kommer kampen om talanger att intensifieras, och de organisationer som lyckas behålla sina nyckelpersoner kommer att ha ett betydande försprång.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Det är nu företagen bör agera strategiskt, framhåller Marlene Blomquist Börjesson, Managing Partner och Head of Interim Management & Executive Search på Evolvefy. Lyckas man attrahera och behålla rätt personer, och samtidigt skapa en arbetsplats där människor vill stanna, kommer man att stå starkare framöver.

Mer än bara lön

Många talanger vill ha arbetsgivare som erbjuder mer än bara attraktiva löner och förmåner. Medarbetare, särskilt nyckelpersoner, söker en djupare mening i sitt arbete och möjligheter att påverka företagets riktning.

– Att involvera medarbetarna så att de känner att deras insatser gör skillnad och bidrar till företagets utveckling är viktigt, säger Marlene Blomquist Börjesson. Samtidigt behöver företag satsa på kontinuerlig kompetensutveckling, som utbildningar och mentorskap, för att visa att man investerar i deras egen utveckling. Hybrid-arbete kan också vara en viktig aspekt, som möjliggör balans mellan arbete och privatliv.

Hon pekar även på vikten av ett starkt arbetsgivarvarumärke. Mellanstora bolag har inte alltid en HR-representant och det kan göra att arbetet med att bygga arbetsgivarvarumärket halkar efter.

– Det man som vd bör prioritera för att stärka arbetsgivarvarumärket är tydlig kommunikation kring företagets värderingar, kultur och utvecklingsmöjligheter. Det är en sak att ha det på papper, men det kräver också att det efterlevs i praktiken.

Givet det nuvarande marknadsläget menar hon att det är avgörande att vd:ar redan idag kartlägger framtida kompetensbehov och identifierar de roller som blir kritiska för nästa fas.

SME-företagens unika fördelar

Som vd i ett SME-företag är det viktigt att reflektera över fördelar som ett mindre bolag kan erbjuda jämfört med större organisationer. Det är till exempel så att inte alla drömmer om att arbeta i en stor organisation.

– En fördel som mindre och mellanstora bolag har är att man kan erbjuda en mer personlig företagskultur, kortare beslutsvägar och större möjligheter för medarbetare att påverka. I SME-företag är rollerna också ofta bredare, vilket ger medarbetare möjlighet att växa både personligt och professionellt i takt med företagets utveckling, säger Marlene Blomquist Börjesson.

Fakta

5 tips – bygg långsiktig lojalitet hos nyckelpersonerna

  • Skapa trygghet genom tydlig kommunikation om företagets planer och strategi.
  • Fokusera på att ge regelbunden feedback och uppskattning för medarbetarnas arbete för att stärka deras engagemang.
  • Skapa en stark teamkänsla inom företaget för att bygga lojalitet och stärka gemenskapen.
  • Anpassa erbjudanden och utvecklingsplaner så att de speglar de anställdas unika behov och ambitioner. Nyckelpersoner är ofta medvetna om sitt värde och förväntar sig därför skräddarsydda erbjudanden.
  • Erbjud hybridarbete, flexibla arbetstider och andra lösningar som gör det lättare för medarbetaren att kombinera arbete och privatliv. Alla passar inte in i samma mall.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.