Ägare och företagsledare som vill vara konkurrenskraftiga på lång sikt behöver ha ett ständigt öga på hur omvärlden förändras. Särskilt gäller det förändringar utanför ens direkta synfält. Det handlar om att hålla ett öga på den egna branschen med uppstickare och innovationer som ritar om kartan, och också på regler och konjunkturer som kräver anpassning. Ägare och företagsledare som står utan denna input riskerar att ta klivet in i en riskfylld miljö och tappa sin relevans i en föränderlig affärsmiljö.
Den framgångsrika och skickliga tränar konstant sitt goda omdöme, och det är oftast bäst att göra det tillsammans med dem som är bättre än en själv.
Så. Är det en specialist eller generalist jag behöver? Kanske en av varje. Och vilka är då de där som är bättre än oss själva? Det kan vara ett misstag att enbart stirra sig blind på akademiska meriter. Några års längre erfarenhet är inte heller nödvändigtvis det som ger den fördel vi själva saknar. I första hand behövs en behovslista – en övergripande analys som listar kompetenser, svagheter och styrkor, både hos oss själva och i vår omgivning. Dina svaga luckor kan till exempel handla om att bli mer organiserad, förbättra ditt ledarskap och förmåga till empati – och att inte upprepa gamla meriter. Och så har vi det ständiga spöket: våra förutfattade meningar och avsaknaden av smarta beslut när vi befinner oss i alltför homogena grupper där kompetens och kunskap inte mångsidigt representeras.
När behovslistan är klar och kan matchas med egenskaper är det dags att ta klivet (mot andra sidan) och starta sökandet efter de som har de egenskaper som kommer att komplettera dig som ägare och företagsledare. Under tiden tränas den viktigaste och mest betydelsefulla egenskapen – förmågan att använda sig av sitt goda omdöme. Den framgångsrika och skickliga tränar konstant sitt goda omdöme, och det är oftast bäst att göra det tillsammans med dem som är bättre än en själv.
För relationer bygger man från båda håll. De som matchar behovslistan kommer själva att behöva få något ut av att samverka i utveckling och tillväxt oavsett hur intressant ett företag ser ut att vara. Det är människor, relationer och innovationer inom både teknik och organisationer som bygger och utvecklar. Detta tillsammans med den där konstanta träningen i att utveckla sitt omdöme leder till att de där som är bättre än du drömmer om att få vara med där just du är.
publicerad 7 februari 2024