Du känner förmodligen igen honom från tv-rutan som en av relationsexperterna i ”Gift vid första ögonkastet”. Fredric Bohm är psykolog, författare och utvecklingschef på Wildfire attitude som utbildar och coachar i organisationskultur.
Han avslöjar branschstjärnornas hemlighet
FÖRETAGSKULTUR
Varför blir vissa företag mer framgångsrika än andra? Det vet Fredric Bohm, psykolog och utvecklingschef som talar på Ledningsgruppsdagen 2024.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Egentligen handlar det om prestation. Om vad det är som gör att vissa individer, grupper eller organisationer har en förmåga att leverera resultat trots att de inte ser ut att ha förutsättningarna för att göra det, säger Fredric Bohm.
I varje bransch finns det en stjärna, menar han, och syftar på det där företaget vars varumärke gjort ett större intryck och avtryck än andra.
– Ta Puma till exempel. Det är inget fel på Puma. Men det är inte Adidas.
Industry stars kallar han dem. Och oavsett vilken bransch de verkar i har de något gemensamt – de ägnar väldigt mycket tid åt att bygga kultur. De bygger olika slags kultur så klart. Men hur de gör, hur de bygger – deras hammare och spik – är samma, menar Fredric Bohm.
– Det går att förutsäga ett företags prestation med en enkel matematisk formel av tre variabler. Den går att applicera på vilket idrottslag i vilken sport som helst, och utifrån det kan jag med hundra procents säkerhet säga vem som kommer att vinna.
Formelns tre variabler
Lägg ihop miljö, kompetens och attityd – och du får prestation.
Miljö handlar om utrustning, investeringar och pengar. Prylar helt enkelt. Du kan investera i nya prylar och dataprogram, det kommer fungera, men det kommer ta tid. En legitim men långsam variabel, säger Fredric Bohm.
Kompetens är kunskap. Det kan också ta tid. Det kan ta 10 000 timmar. Eller tio år.
Den tredje variabeln, attityd, handlar om mental inställning.
– Den tredje skiljer sig från de andra på några avgörande sätt. I teorin är den blixtsnabb. Jag kan gå in på toaletten, stänka vatten i ansiktet och ställa om till en helt annan attityd innan jag hunnit ut genom dörren. Det är attityden, den mentala inställningen, man behöver om man snabbt ska trappa upp prestationen.
Attityden är en individuell variabel. Men så fort två personer interagerar med varandra smittar den. Vi är som bekant flockdjur, och våra beteenden och attityder överför vi till varandra. När sådana attityder överförs till fler sker en normering.
– Ju mer lika normer desto bättre fungerar vi med varandra. Och håller normerna i sig över tid kallar vi det för kultur. I det här fallet organisationskultur.
Kulturens vinnarstrategi
På en strategisk nivå finns det två vägar att gå för att införa organisationskultur. Samla alla i ett rum och hoppas på det bästa, eller bestäm aktivt vilken kultur ni ska ha och styr mot den. Som du kanske gissar är det det senare sättet som så kallade industry stars arbetar på.
– Det är superenkelt, men kräver en viss uthållighet, säger Fredric Bohm.
Om det är så enkelt, varför gör inte alla så?
– Det uppfattas som flummigt. Kultur är mer svårfångat än siffror och kompetens. De flesta försöker, formulerar värdeord. Det är lätt att haspla ut sig sådana, men det är kunskapen om hur man får dem i aktion som är det viktiga.
Så hur gör man?
– Ska man vara framgångsrik måste man definiera sin särart. Det intressanta är inte hur lik du är andra, det intressanta är hur du är olik. Du måste ha en tydlig strukturerad plan för hur du tar dig tid att operationalisera begreppen, införa dem i praktiken.
På Ledningsgruppsdagen 1 februari kommer Fredric Bohm prata mer om hemligheterna bakom branschstjärnornas strategier och hur man bygger framgångsrika organisationskulturer.
– Det är ingen poäng att jobba med kultur i största allmänhet, men det finns en poäng i att jobba med den för att höja prestationen, säger Fredric Bohm.
Läs mer om programmet på Ledningsgruppsdagen 2024 och boka din plats här.