Nya SVT-vd:n: ”Vi behöver bli besatta av att förstå publiken”

På nytt jobb Anne Lagercrantz, tidigare vice vd, steppar upp och tar över som vd för SVT efter Hanna Stjärne. Hon är ingen duvunge utan har tidigare varit bland annat chef för TV4 Nyheterna, chef för Ekoredaktionen på Sveriges Radio samt chef för SVT:s hela nyhets- och sportverksamhet. Men vd-rollen är ny. VD-tidningen passar på att gratta till nya jobbet och ställa några snabba frågor.

Nya SVT-vd:n: ”Vi behöver bli besatta av att förstå publiken”
Foto: Eva Edsjö/SVT

Grattis till nya jobbet! Du har förvisso varit vice vd, men hur känns det att ta klivet in i vd-rollen?

– Väldigt roligt! Och förstås både meningsfullt och ansvarsfullt. Jag har mötts av otroligt mycket värme de här första dagarna och av grattis, glada tillrop och goda råd. Ett särskilt kärt möte var på redaktionen för teckenspråkiga ”Nyhetstecken”, där jag fick ett eget persontecken: ett L.

Vilka utmaningar finns med att bli vd i en organisation som man känner väl?

– Det är förstås enklare att rivstarta. Och delar av organisationen känner jag mycket väl till. Men jag ska prioritera att möta så många som möjligt från de verksamheter som jag haft minst med att göra i mina tidigare roller. Och så hoppas jag på några veckor av tålamod när jag är ”ny på jobbet”.

Vad kommer att vara dina prioriterade områden att satsa på nu i början som vd?

– Jag vill att vi ska öka närheten och kännedomen om publikens behov och förväntningar på SVT: Vi behöver bli besatta av att förstå publiken. Vi måste jobba ändå hårdare för att nå unga som SVT, liksom de flesta andra medier har svårt att nå. Och så ska vi på nya sätt möta fundamentala tekniska förändringar och en orolig omvärld.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.