Ny trend: Unga vill jobba i industri och på statliga bolag

Arbetsgivarvarumärke På listan över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna enligt unga syns i år en tydlig trend: tung industri och statliga bolag. Ett av företagen som tagit sig in på listan för första gången är elnätsbolaget Ellevio.
– Det är alldeles fantastiskt och ett kvitto på vilken otroligt viktig roll vi har i samhället, säger vd Johan Lindehag.

Ny trend: Unga vill jobba i industri och på statliga bolag
Att ta sig in på topp 100-listan är ett bevis på att arbetsgivaren är top-of-mind bland unga arbetstagare. Foto: Fredrik Karlsson/Solsta foto

Arbetsgivare inom offentlig sektor och infrastruktur väcker allt större intresse hos den yngre målgruppen. Det visar den senaste kartläggningen över de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige som Academic work gjort. Tre företag som är helt nya på listan är elnätsbolaget Ellevio samt statsägda gruvdriftskoncernen LKAB och banken SBAB.

Rankning

Topplistan 2023

(Förra årets rankning inom parentes)

1. Spotify (6)
2.Google (5)
3. Ikea (1)
4. Volvo group (9)
5. Apple (8)
6. Volvo cars (4)
7. Microsoft (2)
8. Samsung (20)
9. Polestar (16)
10. Pwc (38)

Bolag som är med på listan för första gången:

1. LKAB – plats 59
2. SBAB – plats 66
3. Ellevio – plats 76

Bolag som är tillbaka på listan efter att inte varit med på några år:

1. Epiroc – plats 22 (senast med 2020)
2. Sony – plats 26 (senast med 2019)
3. SSAB – plats 33 (senast med 2018)
4. Transportstyrelsen – plats 52 (senast med 2020)
5. Utrikesdepartementet – plats 75 (senast med 2019)
6. Eon – plats 80 (senast med 2020)
7. Telenor – plats 93 (senast med 2019)
8. Arbetsförmedlingen – plats 100 (senast med 2020)

Bolag som klättrat respektive tappat mot 2022 års lista:

1. Northvolt – plats 19 (förra året 73)
2. Karolinska institutet – plats 30 (förra året 83)
3. Stockholms stad – plats 37 (förra året 89)
4. Saab – plats 54 (förra året 97)
5. Försäkringskassan – plats 89 (förra året 99)

1. Alfa laval – plats 47 (förra året 10)
2. Tesla – plats 50 (förra året 3)
3. JM – plats 85 (förra året 37)
4. Polisen – plats 96 (förra året 82)5. H&M – plats 97 (förra året 78)

Johan Lindehag, vd på Ellevio, tror att företagets attraktionskraft till stor del handlar om att det har en samhällsviktig position i den pågående energiomställningen, att det innebär ett framtidsperspektiv som också gör dem till en trygg arbetsgivare. En annan del är att de länge jobbat med sig själva för att bli ett välmående företag där medarbetarna trivs.

– Vi är väldigt moderna i vårt arbetssätt och har varit det länge. Redan innan pandemin var vi en agil arbetsplats som värderade resultat högre än att alla ska göra ett visst antal arbetsuppgifter och befinna sig på en bestämd plats. Vi släpper lös energin och stöttar på resan i rätt riktning i stället, säger Johan Lindehag.

”Även fast vi blivit så stora känns vi mindre” – Ellevios vd Johan Lindehag om att jobba med internkommunikation. Foto: Ellevio

Kommunikation prio

Mycket av företagskulturen handlar om tydlighet och att vara en högkommunicerande organisation för att jobba bort hierarkier och stärka engagemanget hos medarbetarna.

– Vi jobbar outtröttligt med internkommunikation för att alla medarbetare ska ha en gemensam förståelse för vår strategi och vision, vad vi gör och hur vi gör saker. Jag skickar veckomejl varje fredag om vad jag gjort den veckan så att alla ska känna sig informerade och inkluderade. Sedan så kommunicerar vi att vi är en del av ett större sammanhang och har ett stort viktigt samhällsuppdrag, och det tror jag alla i hjärtat känner och det smittar.

Kulturarbetet handlar också om att man har jobbat målinriktat med de mjuka värdena, berättar Johan Lindehag.

– Vi har haft många övningar, pratat om vilka beteenden vill vi se och så vidare. Att alla är medarbetare och anställda, även vd:n. Vi har jobbat bort hierarkier och har en rättvis kultur. Det har vi kommit långt med och det har lett till ett högt medarbetarengagemang.

Nya på listan

Fler röster om rankningen

Maria Reinholdsson, HR-direktör på LKAB:

”Det är jätteroligt! Vi har jobbat riktat mot studenter under lång tid, bland annat med en stor kännedomskampanj, ’Vår största utmaning, din största möjlighet’, som nu ger effekt. Vi har också sett ett ökat intresse för vår omställning av produktionen för att minska stålindustrins klimatavtryck. Det väcker nyfikenhet hos nya målgrupper av studenter, utöver de som redan är intresserade av högteknologisk gruvbrytning och förädling av järnmalm.”

Liv Forsström, HR-chef SBAB:

” Jättekul! Vi gör saker på vårt sätt och har en stark företagskultur. Våra värderingar är tydliga och väl inarbetade och vi uppmuntrar både till egna initiativ och låter medarbetarna ta mycket eget ansvar, samtidigt har vi stort fokus på respekt och inkludering. Här kan du vara dig själv och det finns goda möjligheter att växa och utvecklas vilket är kul när man är i början av sin karriär. Kollegorna är alltid bjussiga med sin kunskap och det är lätt att lära av varandra. Något som sticker ut i våra medarbetarundersökningar är hur bra vi trivs med våra kollegor – här är vi schyssta mot varandra!”

Utvecklar ledarna

Efter intervjun ska Johan Lindehag vidare till Ellevios ledardag, då de hundra högsta cheferna ska diskutera strategi, framtid och hur de ska jobba med sig själva. Det är bara ett av flera initiativ för att hjälpa cheferna leda sin verksamhet i den ”nya moderna världen”, som Johan Lindehag uttrycker det.

– Det är en hel portfölj med olika ledarskapsprogram som vi har hållit på med i flera år och som vi driver i egen regi. Vi har workshops, check in-möten, ledarforum med alla chefer där vi diskuterar aktuella frågor och så vidare. Har man engagerade medarbetare och bra chefer kommer ett bra resultat komma automatiskt.

Om undersökningen

Academic works årliga undersökning Young professional attraction index mäter hur svenska studenter och akademiker i början av karriären rankar attraktiviteten hos arbetsgivare. Siffrorna grundar sig i svar från 3 790 respondenter, varav 43 procent arbetande, 36 procent studenter och 19 procent jobbsökande.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.