2 av 3 i generation alfa vill bli egenföretagare

Karriär Två av tre svenska barn har ambitionen att bli egenföretagare i framtiden, och en majoritet har redan erfarenhet av att tjäna pengar via sociala medier, visar en ny undersökning.

2 av 3 i generation alfa vill bli egenföretagare
Influerare och sociala medier är en stor inspirationskälla för gen alpha. Foto: Pressbild

Bland generation alfa, barn födda 2010 eller senare, är det två tredjedelar (66 procent) som vill bli egenföretagare i yrkeslivet, visar en undersökning av betalnätverket Visa. Bara en femtedel uppger att de skulle föredra att arbeta för andra. På dagens arbetsmarknaden är dock de flesta anställda, endast sex procent är egenföretagare enligt statistik från SCB.

Sociala medier viktig kunskap

De äldsta i generation alfa är nu 14 år och flera av dem kommer troligtvis ta sig in på arbetsmarknaden på ett eller annat sätt om fyra år. Mycket tyder på att deras inställning till den digitala världen kommer att påverka yrkeslivet, både när det kommer till hur man tjänar pengar och hur man får sitt drömjobb. Bland annat tror generation alfa att deras kunskaper i sociala medier är mer värdefulla än arbetslivserfarenhet och utbildning, enligt undersökningen.

– Baserat på undersökningen, ser vi att alfa-generationen kommer att tvinga företag, politiker, och i slutändan hela samhällen, att tänka om gällande handel. Jag tror att dessa förändringar kommer ske snabbt och för att fortsätta vara konkurrenskraftiga måste företagen ställa om för att kunna möta förväntningar om ett enklare och mer bekvämt liv, säger Fredrik Lindquist, Sverigechef för Visa, i en presskommentar.

Fakta

Siffror från undersökningen

  • 2 av 3 (66 procent) i åldern 8 till 14 år vill bli egenföretagare i framtiden.
  • 1 av 5 (20 procent) svarar att de skulle föredra att arbeta för andra.
  • 4 av 10 (40 procent) tror att de kommer använda sociala medier i sitt framtida drömjobb.
  • 8 av 10 (79 procent) har tjänat pengar på egen hand de senaste 12 månaderna – varav mer än hälften (57 procent) har använt teknik som sociala medier- och strömningsplattformar för att skaffa sig en sidoinkomst.
  • 1 av 3 (33 procent) har lärt sig att tjäna pengar genom att titta på digitala kreatörer och influerare, medan endast 8 procent vände sig till böcker för att skaffa sig kunskap.
  • 6 av 10 (59 procent) får inspiration och nya idéer framförallt av att följa influerare i sociala medier, till exempel på Tiktok och Youtube.

Källa: Visa

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.