Fakta
Om Stora VD-priset:
I år delas för första gången VD-tidningens Stora VD-pris ut – en utmärkelse som firar framgång, innovation och ledarskap som formar framtiden. Priset kommer att delas ut på den årliga VD-dagen på Grand Hôtel i Stockholm den 2 oktober. I juryn sitter:
Azita Shariati, näringslivsprofil, styrelseledamot och tidigare vd för Sodexo och Anicura
Håkan Broman, vd för Styrelseakademien
Karin Apelman, generalsekreterare och vd på FAR
Martin Wallin, vd för Jönköpings handelshögskola, JIBS
Sanna Arnfjorden Wadström, vd för arbetsgivarorganisationen Sinf
Malin Eijde, chefredaktör för VD-tidningen
Själv har Madelene Törnblom ridit hela livet och fick sin första häst som sjuåring. Startkapitalet till Maya Delorez fick hon efter att hon sålt en häst som hon jobbat med ett tag. Namnet Maya Delorez är taget från en hemsida med tips på barnnamn för blivande föräldrar och det är Madelene Törnblom själv som ritar kläderna.
Fakta
Maya Delorez
Verksamhet: E-handel
Ort: Uppsala
Antal anställda: 22
Omsättning: 102 milj
Vinstmarginal: 22,1%
Stolt över resan
Hon har svårt att plocka ut en specifik sak som gjort resan med Maya Dolorez så framgångsrik. Enligt henne handlar det om helheten.
– Det är den jag är mest stolt över, vad det har blivit av det som jag började med på egen hand hemma. Vad det har blivit av den här resan.
Kriterierna för att bli nominerad till priset är att man som vd för ett bolag med 20–200 anställda kan visa på god och lönsam tillväxt under de tre senaste åren. Man ska dessutom ha utmärkt sig inom utvecklande ledarskap och/eller nytänkande.
Fakta
Mer om kriterierna:
Ett utvecklande ledarskap kan innebära att skapa en miljö där medarbetare känner sig motiverade, värderade och engagerade i företagets vision och mål. Det kan vara att skapa en tydlig vision och kommunicera ut den effektivt, att uppmuntra innovation och kreativitet, jobba innovativt med teamutveckling, att stötta hållbarhet och socialt ansvar eller främja personlig och professionell utveckling.
Nytänkande kan röra till exempel banbrytande affärsmodeller, beslutsfattande eller unika produkter, tjänster och försäljningsstrategier. Påhittig användning av AI och dataanalys, crowdsourcingdriven innovation, hållbarhetsdrivna affärsmodeller, nya arbetsmodeller – möjligheterna är oändliga.
Att säkerställa både tillväxt och lönsamhet har varit viktigt i Madelene Törnbloms roll som vd.
– Eftersom vi har växt organiskt från start har lönsamheten varit superviktig för oss, för att det är det som vi finansierar hela tillväxten genom. Från start har jag varit noga med att inte dra på oss för mycket tunga kostnader, utan hela tiden försöka jobba smart där och se till att kostnaderna växer med tiden. Det har ju bolaget också gjort, så kostnadsbilden följer bolagets tillväxt.
Förtroende för de anställda
Hur jobbar du för att skapa en arbetsmiljö där dina medarbetare känner sig motiverade och engagerade?
– Jag försöker ge mycket förtroende. Det är väldigt många unga som jobbar hos oss och jag vill att de ska få mycket förtroende tidigt och kunna vara med och verkligen påverka. Vi omsätter lite över 100 miljoner nu, men vi är inte så stora så alla kan inte vara med och påverka. Vi är snabba på beslut och försöker att inte vara så omständliga utan att man kan snabbt ska kunna vara med och påverka utifrån den roll man har.
Nyckeln till framgång menar hon är summan av hela paketeringen av varumärket, produkterna och människorna.
– Alla bitar har fallit på plats och det har varit viktigt för att företaget ska kunna bli vad det är.
Fakta
Madelene Törnbloms nycklar till framgång:
Ett sammansvetsat team med mycket ansvar
Kompassen – fokus på vart du ska
Ha med alla på tåget
Starkt mindset
Förtroende för medarbetarna
Ett mindset som banar väg för nya idéer
Hon framhåller att bolaget är grundat ur innovation.
– Produkten är en take på en klassisk produkt som vi har gjort om utifrån vad vi såg ett behov av.
Det viktigaste för att växa och utvecklas är mindsetet, menar Madelene Törnblom. De anställda är, precis som hon, hästintresserade och drivna med bra koll på kundkretsen.
– Vi försöker hela tiden vara snabbfotade och öppna för att vara föränderliga. Att ha den typen av klimat gör att man driver innovation hela tiden. Så att behålla den kärnan som vi kommer ifrån, och ha kvar det tänket i allt och försöka både bygga nya processer och fixa problemet, är jätteviktigt.
Vad skulle du säga är det viktigaste för att driva ett framgångsrikt bolag?
– Att man vet vart man är på väg och vad man vill åstadkomma tillsammans. Det tror jag är viktigt – att alla som är med i bolaget på ett eller annat sätt vet vad vi ska gå på. Då kan man använda den kompassen när man sitter i det dagliga arbetet.
publicerad 20 september 2024