Konsumenternas vanor förändras snabbt och tiden som spenderas på sociala medier minskar. Istället väljer allt fler att söka innehåll på öppna internetplattformar och premiumkanaler som streamingtjänster och internetuppkopplad tv. För företag innebär detta att det krävs en ny strategi för att nå ut till målgrupper som rör sig bort från de traditionella sociala medieplattformarna.
Konsumenterna lämnar sociala medier – dags för vd:n att tänka nytt för att nå sina kunder
Affärerna Konsumenterna lämnar sociala medier och söker sig till öppna internet och premiumplattformar. Det kräver att företag anpassar sina annonseringsstrategier, menar The Trade Desks Nordenchef.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är tydligt att konsumenternas beteende har förändrats. Idag spenderar över 60 procent av konsumenterna sin tid på internet utanför de stora techplattformarna, säger Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk i ett pressmeddelande.
Han varnar för att företag riskerar att missa en betydande del av sin publik om de fortsätter fokusera enbart på sociala medier. Statistik från GlobalWebIndex visar att 60 procent av konsumenternas tid online 2023 spenderades på det öppna internet, en tydlig ökning från 2014. För att anpassa sig till den nya verkligheten behöver företag använda sig av datadrivna beslut och fokusera på kvalitativa kanaler, menar Magnus Johansson.
– Traditionell onlineannonsering där man prioriterar billig räckvidd framför att nå precis rätt målgrupp är på väg mot vägs ände, kommenterar han.
Hn pekar i stället på generativ AI och premiumplattformar som streamingtjänster som vägar framåt för att engagera konsumenter, bygga långsiktiga kundrelationer och stärka sitt varumärke.