Sociala medier blir allt viktigare för varumärkesbyggande. Det innebär att även många ledare befinner sig i offentlighetens ljus, vare sig de vill eller inte. Men det finns sätt att göra detta utan att drunkna i den flod av sociala medier-plattformar och trender som forsar fram i vår omvärld. Den amerikanska mediestrategen och juridiska kommentatorn Kelly Hyman ger i tidningen Entrepreneur sina sex bästa tips på hur du stärker ditt varumärke med hjälp av sociala medier.
6 tips för att stärka varumärket på sociala medier
Arbetsgivarvarumärke
I dag finns affärsfördelar med att använda sociala medier. Känner du dig obekväm med att använda offentligheten för varumärkesbyggande? Läs medieexpertens bästa råd.
"Kelly Hyman in Studio" by Drariant is licensed under CC BY-SA 4.0. Foto: Stock Adobe/Creative Commons
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
- Utveckla en unik röst. Med över 151 miljoner dagliga användare av sociala medier, är det avgörande att skilja sig från mängden. Definiera ditt budskap och utforska olika sätt att kommunicera det. Anpassa innehållet efter ditt varumärke, till exempel genom att dela insikter om arbetsprocessen.
- Välj rätt kanal. Överväg var din målgrupp befinner sig. Är TikTok rätt för ditt varumärke, eller är LinkedIn, som fokuserar på affärskommunikation, mer lämpligt? Prioritera en kanal framför att sprida ut sig för tunt.
- Skapa en ”social kalender”. Organisera din närvaro på sociala medier med en månads- eller tvåmånadersplan. Detta skapar konsekvens och effektivitet, samtidigt som du har flexibilitet att posta aktuellt innehåll spontant.
- Välj trender med omsorg. Följ inte alla online-trender blint. Välj de som speglar ditt varumärke och stärker din position. Kvalitet och relevans är viktigare än tillfälliga viralframgångar.
- Använd video kreativt. Video är ett kraftfullt verktyg. Välj format som passar ditt budskap, från korta TikTok-klipp till längre YouTube-videor. Videor behöver inte alltid vara personliga framträdanden, utan kan även vara sammanställningar eller bildspel.
- Var äkta. Autenticitet är nyckeln. Använd hjälpmedel som ChatGPT för att forma ditt budskap, men se till att innehållet fortfarande speglar ditt äkta jag. Välj plattformar och funktioner som passar både dig och din publik.