Innovationsledarskap som får saker att hända

Förändringsledning Vi har snackat om innovation länge nog. Nu är det dags för Sveriges chefer att få det att hända saker på golvet, menar författarna Leif Denti och Martin Kreuger. Med Innovationspsykologi, nyckeln till det kreativa ledarskapet har de skrivit den handbok i innovationsledarskap som de själva har saknat.

Innovationsledarskap som får saker att hända
Att vara chef handlar om att skapa genom andra och bejaka att man inte själv är den som sitter på alla briljanta lösningar. Foto: Adobe Stock

Som chef kan du ibland känna frustrationen växa. Du tycker att du har gjort allt för att nya idéer ska börja knoppas och innovationsflödet ta fart. Du har prioriterat och motiverat och inspirerat länge, men ändå går det trögt. Är det pengar som saknas? Mer tid? Modernare teknik? Eller kanske bättre och mer kreativa medarbetare? Nej, inget av detta, hävdar författarna.

– Både problemen och lösningarna handlar om psykologi. Det betyder att du som chef redan har de verktyg, förutsättningar och människor du behöver. Du måste bara vara beredd att prova några nya sätt att tänka och leda, säger Leif Denti.

Boken är framför allt en guide för den som blivit lite mätt på abstrakta föreläsningar och vill kavla upp ärmarna och få saker att hända – helst redan i dag

– Att vara chef handlar om att skapa genom andra och bejaka att man inte själv är den som sitter på alla briljanta lösningar. De flesta chefer behöver släppa beteenden som bromsar innovationsförmågan utan att man kanske är medveten om det, menar Martin Kreuger.

Boken riktar sig till alla som har som jobb att leda andra, från projektledare till chefer på högsta strategiska nivå.

Författarna är Leif Denti, innovationsforskare vid psykologiska institutionen på Göteborgs universitet och föreläsare kring innovation, samt Martin Kreuger, tidigare chefredaktör på tidningen Chef, journalist och chefsutbildare och numera student på Karolinska Institutets psykologutbildning. Tillsammans har de arbetat med innovationsledarskap under ett flertal år som konsulter, föreläsare, skribenter och processledare.

Boken ges ut av Sanoma Utbildning

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.