Upsales har jämfört två typer av företag, dels snabbväxande företag med en tillväxt på över 30 procent, dels de som har en mindre tillväxt. En insikt från deras undersökning ”B2B Sales Trends 2023” är att snabbväxande företag är bättre på att skaffa nya kunder.
Höga försäljningsmål ett måste
Försäljning
Säljorganisationer förändras ständigt i turbulenta tider. Techbolaget Upsales, som utvecklar säljverktyg för de snabbast växande bolagen, har studerat data från mer än 1 000 företag för att se vilka de vinnande trenderna är.

Vilka är de vinnande försäljningstrenderna? Foto: Stock Adobe.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Snabbväxande företag lägger helt enkelt ner större vikt vid försäljning än de som växer med några procent per år, konstaterar Upsales grundare och vd Daniel Wikberg.
dlBg0JfzAFKg7rAG/aOB/TjZNKCbldEtsy2KCMHOj/lEVR2J46F/3wtjUfw/1I6RohAIFkM/kaA5V5QevHH3R59QiluGkcHqh1ds92GPlqTpBUKexaBJEtwuvSX8wSpO05eZNobUgzVPKhjbFVR6/tXVp+Z7yCWCEtXwODGLlCcPhj+a4TolAXesvdtMkddC2RZxgIH0Ep/Iebw/k/t9/pL4YkMkVy/RcHpj7Wr3uIvlwYbk+sGLOT21tOPjry3K3cjFtO5Do4yJ+o1KlR7AmLXWFCYbg7mHGrcLuOMDIr2VW0jxstj7v4oYcKXvTZANjPri9JXS68odddUezI+6CExK26nIk8G2LT+ycVA7pHb/o/YaBagGfHTrDEhswHt/GSivzGFTyfhBIUDHFxaCX0PDpP5TV+QC6aHC4NTmIhAJ/EEpeT5ov1Lv/ojAeh9PPFGvvFgYg68X+PtaEXAHeLSPJ63hwvofAXxbrvtNbJG+WwUKkK6Nc7Puzd4q3nVyLX7Z66tOK4QOhnmoexTNxA/uyxxL8WnF+wRd7clGCJVZoNrHDFejSIDrrjssQdJGIEqBW4voG3jsbAPstlBMWGJf0rBycXUQJhn1Y/oNVX4bTGwNkxlTN32PxmxZr0/p2DXgzpUaJ35UVCq5aPdWOHUYpdOpmOAkFeRgYQPYj71643oYcGhAv2ZjfZRKavozeyT3iinIpI0KVSWtp2ghNnnkZgHhpDcMe5miZkiDPtSfqjNT/CG3wLcRT5aRQ5T+xpNWeGK4gWyEjlPXDCc6meQ5SBtk+R0QCtQls1RERIGeOXJihnAnk9pDJ+5F99S5e86fofSxCriT2Eh4ODM8aDviOfjUrarJnxoW2M4ufp4SoLuAYsCFkMejvwTyzf3AdJI4VYRvM1iVUfn40mzpDqJZYwl5/BzQCSsHoySOLOtXHJUoe02H6s7FNiZuVDSPMj/lY+AJwqdUGCdgenCdbHJtvNhLo6DE3c5er/IwAzrlLk97FKpjLY3pnW9O1Jwv6PLUict4nkLpifuE6OOJMAsdfTkYRADFe/c3FNd/tfAq39iSRFFidFU0/YaZlrbDTYfqJPBq6whs+uQOL6pxlwTNGCO5Od1JBgOIlxJ/1DM7L5KvW/Onl6ARVjt0Gq8qJpPLmsSYxShcdBOkpr/EwHYguA3roT+CsxEcEVhqoCcmFJXhKiHWCm1/l7Sm+CnAyNO60cKm+5JfhyE337xlH/FgG2VTHP4BqbDhG1CduLySZjJEZ+RNLdgauCdSBj5JP+Gaad+F5Wc2m1uO6obkda4JtMAk3fL0AvOVFnlRXubFv2L5UR8lT2VMcec2xwSJEjIGRf81bv7r1KQTeajHIwJAiUNx8GG+7m9qkwSMnOwpTJF/EPoFraK5uE11UFaRAPAfSpVE1aVaEkNkCnar0TZEkuXOtvQriKRgPkcpS3dLVE2SFS/sTgUYmpE68bJ3wEDRdMjhGeIIHSMHsrIWX48VtLrYzP2zCzvNpjdRNtkAdD7C40gwn+6fFJ4OERFyOGJ38P6z2SvI/y/8bQd346Sxnp21nTeqVe+bX9+HuqcMaZQjiWxd2fZJbAapN4y6e6Ix09KuFMlS4+gJAPAi5vxUTetiIzBnYe/MX1u0WJZoz/JBPyTYCo+E02N6DFuBCLeognqekDy6Zyzpq0c8IoWtfVU992LQmLVr3DeOZ+l2iVMqwG4A7ju5iFEUs+ncCkQDR/bIcngC0bOLf0eBRllxKiT3aqmmmFL6PcqjPVUwOZMN0I52FHIy25X8qf6QSDWsWHXflrVlRsWjRCu1ykSuBwTWL3B7F+T/0kXF6YWuy+g8H6VUNOEJisoxWg4F7Gb1DD8NhUu6qoOiuaIyj237U4gkRhX0dGeAZgeVF5+z8IIND4+8sfxJsbnJPPikWS4wm3gG1npHQuHN4Ui7kNvVklQ36um8ziIUHIicXjA0VAmIk7gA9YN6mjBBhgubSn5qur9r2bgkek/cVlUy4tWDmP6c2Uuss8Wt/cI9HHL1J16RAEat5sjDlE2woaCrVeRse6mKBFut5v89exPqmlFcj4s+i31GFmoUDFexApx7fxVqbTScLNQvb/HwNO/0Q6IfBtGeK9OMAe6ZDlpPFQNH0Hg/H+O9QkiwMaGErydA5PSgQRLUXa4wOGiDJp9MMcYbyJ9QHhn/howA+NhlD7+/Gu4EeuI/YL0Mrw05U0kVORHcSdQSQeaLrqBC2IS67xikzGVef9246A/gBBMXbAlixn1gHzDLVdURl65zKEc0xbwSIxX3z47GSL4DCxSApa+23QyS475c6fxvfdIoUIVoOV8RzmiE9qc+y772/d9QrUodm/taSR6lESmrCTU8M8LERGrfyND37nBtVba1KvnysalykU5NEfDArg1gEoxT9cSzQXugHKN9qtiOEol2iWwHvmSsBB2WZbmZmMNYuycmX3JXAAcypFqDib6hvWvCNnJf8eRXdaaCie6hyhhOdLepKNrjblTlqxk2hfyrIsQ9YrWnxUR91A3AAXcyhuyKuFO4AJKBnBx7fFnNJNWpR/7NYJbCswk/KIlMXDlfUHMSi0eamSqcdF8HD6lwujST31/94//7x8TB0lN2UTOyd4HFsRrzwu3Wq2ULxwB8gzdT/NfMFEsL4JhzDXStHqbBErFjy56HUtvot+TOuyE3e6JwKkGYN9tp7fXLqkCO+sBIKeqjALeETCdsb9M4McH4BLb0G3lwJ3TGE66aUD703PZwL1vyRj+QceOkjJcbcD0sdarLdd5UAhmTE0sXZiTHHAikLeDNhR471mR2tfzlavL6fnXaTlIVWhjUk4XB2OUV04wADydggfV5jvI1YRG7v2PLeNuIHmCfwv+HHMa0wndEjLFkRCTQPNe6HRKJA4mG8EL+0c1EbF8QyipYPXWHL4MDVEVt/9iodnx93stKwdIeZ6gcTVSUSgGYOHYZyNseD4r3ibyEF62mBuBEg9bADJwHE2ZxG6tv45zFP2koDpBrDbSm4Jv0Vs7+IVjPSGaQ4PxxCys1qYLWEyfOr3dVo2hbHFpyh8DoPJ5Dlk4EsP1zorvfpV4ACQS+nzUSZtPhW9n9LwZn9b1oFJ41VerWYRNpp5A+2zdjc//AO8B2QZm8J9oJ1/CICLGOfmkRsATI+cshYVFO2OUpLefRR6/Hi/92w4BaArXg2SiWdUCGiNpiNqxFgifc11dZsF1t07fZfABxAmTqXybawSQBKerlqHHLWTYDwCOMCXBW+6+6SXYrpNg9/flYv4R/HZAAwgJR3J9lWayU3+CBkpcfBJvk8SXKoBnvUU+HUAoKfQmCOH7AivH02Dcs8w5H3q8M7Lm2m87FDVedcT8HAU2liu0HLWEvyRNljS4HEEBgVMgNPO0v9AOnuOKudExXKu/451Pz3gAvOyJRqGYP+94pHqETaK3sc17BHd39E//8xKTY/BKilTD2LRF/cNFvJL5buk3K5Lnof8cILmTLIckNlWF/qhYfRRd/ioDVRrayrX67o8m4pgKf0LpV6qcZq/gQzZUdZNBGpyfGlrx3Y2/uaEvOktWTGNXvL94DO209hvkCc1F2F7wYrV3A2ntiTSJQ6Erww+6QHxDi/7Utzz/HRSbgJtvMDvkCXSXbKJmYGBjWtWSWyAgsfKM0sueBmYMR1YOKXOaQdrwduiDSe+eQ+ZfwBCMGpzvb4pg10Mpw4JEJ5w6+o6TU+2Et5z45SRDsDabbFuFFxdNdZ4Y2TNUjmTjN9Um3gREPa/YwM8Zcful3tyLiWbK9+QTjeKlRGswrTwHJ3ezAUwm9wjjXlsWbHXMnNZPe91IZscXawGV7y4lP9M3jeg36lPPhFXawZmMUtJvQ2PgDSGK5sfOAnf8yY2m2mes/HUZEriaiyRpSMA9x5QyfksNCZMHHgJz3Koj3nurIvOiscp19e64hqFD8bg3Dgn1GAvLprLwEs9FsZPojRsA6mJdXhdQonl7N8Pq4+8+taobdixrRQMtLLdk3r40Issn6PJWGhTOZfMHcN/uZEcw0snLkV4hoziee6sUxz3OK61Qn64WD0LzrnMeMnlTUWw3ZYG7cmknn9UsGuZxGdmZ/d82IpFTJiuSzOtWVD0T7xzxiZVEzgXk4uvb8TeWU4UhNFfR2NaAHD63oeNPD9xYY4hvxtwghJp5mv/Bqo2ebEniwAgdQfeyaUJcN8SJwPHmi5W230r7LkIHFz39gBEJH1EHWIxyVNViwiYKaihFuDPy5dc1m7Sf217xy22XG/B3KKYPSnSXyEm24DC4ZCdpgjr8CqLwLXWRvclA3I90xdHOUz76eN7+u7LEPBhrFjgsuW9E8pXLFuEC2cYmE1LI8ydLUQKQNvYkYlDVBlJwyWvwTJz8+OaawPb3ywgQAWAM6doLCriF6FtpcygKiQoMSpAlf6nWpm8/3oQ0XR/xifknmXABsCBollXht9yVjTfSdtYOdvVf1UwNuKl/Tl3XwuoQDpIyrdfyYzdzKK8djykPz+vlADesE//D0sMSpTFU7RKxT9sYNR5FQrYYwVzvllvXAWysgkCQ5UoZQR6R7vNgO3Ig0BO65ei5ASsaerFQFlHVrcUbs/vEeHl/I9k1NzhY/25t+BZ6peIaeU19j46TqlsprElwe73L0leiapb/R1fkeM7ipnXFRs0xuK7SLPTzUh7/GjYYbb9xNg1mRqGx5VQ8dfjMOBF0eE3udDjCSZriTO+ox9+195Co+D9qj844FY4ZfBzYO+pd3qFU8LyDETxDKRYYKpNeU8i3tNV0jH9i33wxa3p9XDpAXXzsKkMCaLbunllaqzwcmBwUrAj8x/ohyq2OdK0uKaQSyrzgCWnwZCrMr4BF+ouGjn2DJc+PBOLO+otFNzGChFBInX2WZmdJe1tOOA6YEbLL1ypVl4ici4cDBnZqiXua+Bp46ofuF0v1ZWLDoxDozSb9zCip1xp145v7S1eWtyxhTu2UACLcZSORCQSYuWM1My2IUKPrPP7a0as5kZ9pebhOYbcrWX+QcBedGz48MwougBoCrpnKxn/2k/lW3l/sYkaNxMfQAdaHuswRDzWVkZmlGoCt4eDhe8kNwKc0gRy9iWYewwPnb3qjQWsCp23oQPHHWlkHFCWjIAgX0oZSrXuN/xAqa3ISS/C8mb2TzUbLPkUzQX7xJdoYTWtTO9/GyuRGvSROcBLtZH2Y0wpWq0DOrgakCYH/WkBA/kwGAsChTX2VXv2CbXPNtzyjvaTxLOvMrLUm/opHpNRHujd6J0L+aG2Gm1vsvblGvJ0H/rhxA0Wb7MMk87da/ejSncoH2NmYDu5uvYMgILT6BmZc7UJOkFufuO2vdnnGyiZDYlOPfm8zWQl/vdszFwOqiyetEpzIR3k9Az44GrTE+Z8+qdoDiQY8ooB0B45vnzk2HNAFFlBffhN6rmZEzuAD5eDIzcwDoC5XswMOJRNmNbh0I7vSOUV5EamgbXzmGTgXX6dx8taxzC1wZqcAAJU2Ig5muC6363LLeHTyHSbvo05gjbWfHYE8n6lyR2x2DRnKGRebF8ZDGmgf7tflkndHl/N3lgbq+9uPXf2BR3t02WYR2cKUoXUsdl9DGWeiqxAK9HvwVBcWLb7CySCnYosZVFJXebOff+UunHgA8E+bvq1FYysZzedNaWA+ldJKdg2aq07X3QB79ewe46FV1K1xKoom1zi5AZedyS9Ci7H55fluDPtj+srEc062cgxVXasKtsawrs/hFYgphZglRF5reRFNsZNu/rfIWpTaLmJHmeqZ0NOjmKNiw1QK46e8Jglus8c+aAzm62zb00OLKsSKo1bnBLAFA0GgshR2c/FCrZ1RAXnHajWxztplETCSFEe1SSPTs42bgoNXzxHaBR+Fi1OIrPJFf4HIY1oo/7x/BN2EapJjtOELCpye679YYZ4wR+tstkTH4frWTn26l4whWxC1kc9Zi0Gmcve9j34gJ7i5TOwRPRxL0BNlvppAKIIZnDcs1AEQx9QlrK586qcy7C95h0m4BTwfy39lsTshudHF4gx6irnCG54PpvbzYuLzhZBcddGYTNew5FvFfof3jv1YtGXBYlGGZDI3S/7lz7Cawnn8Dc68DC/G3rYhVMri7CJoGjQq83zcjJWmDN/HNqTZmDQIi8taofvBlxXmu6HrwZahUpw4MVY4aTVoxuH6Mjkta0idWvJxoAk5WYqjwzkHV/wxCb/gwPZ2kCO3xOacL4EqLYpkDRYoB3v37EjcU3GPEQOySfaN+IKA/FE2cAWDhMpXcAxQS2LRy+bvyhPl21Nb2g4waZ5i5qcTFkInjiZvr/b6KehIwqGYXpluqx9redcpzVp34XfG6qK+XPqXPiu0sP9B8cDJJ/7XvOv4N6ZhmkgXt/CyWpG1keT40olTwtctmuTryAICtkUaYxpbrKw9oELMz/Olg+coQh8v88NM=