Hälften av svenska vd:ar inte redo för AI-implementering – så går du från vision till handling

Generativ AI Sju av tio svenska vd:ar har en tydlig bild av hur generativ AI kan stärka bolaget. Bara hälften anser att organisationen är redo. Johanna Wind Wade, AI Lead på KPMG Sverige, beskriver glappet däremellan och hur du överbryggar det som vd.

Hälften av svenska vd:ar inte redo för AI-implementering – så går du från vision till handling
Foto: KPMG Sverige/Adobe Stock

70 procent av svenska vd:ar har en tydlig bild av hur generativ AI kan stärka företagets verksamhet. Men desto färre, bara drygt hälften, anser att deras organisationer är redo för faktisk implementering av generativ AI. Det framkommer i den senaste upplagan av KPMG:s årliga globala rapport, CEO Outlook, med svar från över 1 300 vd:ar från flera viktiga internationella marknader.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I Europa ligger genomsnittet på 63 procent, vad gäller vd:ars visioner för hur AI kan bidra till utvecklandet av affärsmodeller. Det är alltså en något lägre siffra än bland svenska vd:ar.

– Det är svårt att säga säkert vad det beror på att andelen är högre i Sverige, men vi har under en längre tid legat i framkant när det gäller digitalisering och innovation. Det kan vara en bidragande faktor till att företagsledare tidigt börjat inse värdet av AI för förbättrad effektivitet, innovation och kundupplevelser – men också dess potentiella följdeffekter, som nya affärsmodeller och tillväxtmöjligheter, säger Johanna Wind Wade, AI Lead på KPMG Sverige.

De främsta fördelarna med att implementera generativ AI, uppges i undersökningen vara att det ökar innovationsförmågan (32 procent) och lönsamheten (24 procent). Men trots detta säger sig många sakna de rätta förutsättningarna för att AI-implementering ska vara möjlig i dagsläget – hela 52 procent uppger detta.

Johanna Wind Wade tror att det i Sverige finns en större förståelse för att man behöver vara strategisk i sina tillvägagångssätt för att säkerställa att förändringsarbetet levererar värde. Det skulle kunna förklara att bara drygt hälften är redo för den AI-implementering som hela 70 procent vill genomföra.

Vad är det som fattas för att bolagen ska uppleva att de är organisatoriskt redo för att implementera generativ AI?

– Det bästa sättet att bli redo är att börja implementera, bygga förståelse och förtroende, och visa på värdet av den tid man kan spara. Så min rekommendation är att våga börja, till exempel med standardiserade verktyg som ChatGPT och Copilot, och se till att de börjar användas i det dagliga arbetet, säger Johanna Wind Wade.

På så sätt, menar hon, läggs grunden för en organisation som allt lättare kommer att ta till sig ny teknik. Dessutom behöver vd:n se över bolagets vision, hur värdet av AI-verktygen ska kunna realiseras, samt hur bolagets tekniska ekosystem ska struktureras för att framtida teknik ska kunna introduceras på ett säkert sätt.

– För att bli ett AI-drivet bolag måste man våga satsa, men vara strategisk i sin approach. När man börjar använda verktygen och det på så sätt frigörs tid för medarbetarna, uppstår nyfikenhet och en tro på AI, vilket blir en grogrund för ytterligare investeringar, säger Johanna Wind Wade.

KPMG tror på att börja tillämpa AI på repetitiva, vardagliga uppgifter. Genom att kvantifiera värdet av AI inser man snabbt att det är affärskritiskt för fortsatt konkurrenskraft, menar Johanna Wind Wade.

– Risken med att inte våga börja, är att man inte är konkurrenskraftig i sin affär. Man kan inte leverera lika snabbt eller kostnadseffektivt som konkurrenterna. Det är också en stor risk att man blir en mindre attraktiv arbetsgivare, säger Johanna Wind Wade, som utöver detta varnar för att investera både tid och pengar i satsningar som inte levererar något tydligt värde.

– Då skapas inte den nyfikenhet som krävs för framtida investeringar för att skala upp eller satsa på andra initiativ vars påverkan är ännu större.

Vilket är ditt främsta råd till vd:ar som tvekar inför att implementera generativ AI i verksamheten?

– Våga testa. Börjar man inte är risken stor att man heller inte kommer ifatt senare, säger Johanna Wind Wade.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste