9 av 10 svenska företag ökar sin investering i AI – men anställda efterlyser mer utbildning

AI Företagens investeringar i AI fokuserar främst på teknologi och inte på att utbilda människorna som ska använda tekniken, visar en ny undersökning från Accenture. Något som nu efterfrågas.

9 av 10 svenska företag ökar sin investering i AI – men anställda efterlyser mer utbildning
Foto: Adobe Stock.

91 procent av svenska företag planerar att öka sina investeringar i generativ AI under 2025. Bland dessa svarar fler än hälften att det kommer att ske genom en ökad IT-budget, utan att minska investeringar i andra delar av verksamheten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Samtidigt syns ett glapp mellan ledning och slutanvändare när det kommer till utbildning i just artificiell intelligens. 92 procent av cheferna anser att deras anställda fått tillräcklig utbildning för att använda AI på ett effektivt sätt, men bara 69 procent av de anställda håller med, enligt rapporten.

Fakta

Mer från undersökningen:

  • Trots ökade investeringar uppger endast 2 av 3 svenska chefer att de helt har insikt i det potentiella värdet av generativ AI i sin verksamhet.
  • 33 procent av de anställda uppger att de är oroliga för att deras företag kommer att använda AI för att minska den mänskliga arbetsstyrkan.
  • Största fokuset vid investering i generativ AI i Sverige är att förbättra redan existerande processer. I andra delar av världen väljer man hellre att använda AI för att skapa helt nya produkter eller tjänster, något som bara intresserar en tredjedel av de svenska cheferna.
  • Bara en tiondel av svenska chefer ökar sin investering i generativ AI i syfte att förbättra sina anställdas förmågor.
  • Var femte svensk chef ser det som främsta skäl till ökad investering att kapitalisera på tekniska framsteg.

Finns outnyttjad potential

En fjärdedel av de anställda uppger att de hade kunnat använda AI mer än vad de faktiskt gör i sitt dagliga arbete – men att man inte har fått tillräcklig utbildning för det. Fler än hälften hade också känt sig bekväma med att utnyttja AI-resurser om de fick ytterligare utbildning inom ämnet.

– Den generella inställningen pekar alltså inte på en motvillighet. Snarare ser vi att även användare som upplever svårigheter med att implementera AI i sitt arbete vill göra det mer, säger Patrik Nylander, vd för Accenture i Sverige, i ett pressmeddelande.

– Dock finns ett fortsatt behov av utbildning för att användare ska känna sig trygga att utnyttja verktygen till fullo. Denna trend till trots, visar data från över 2 000 AI-relaterade projekt som Accenture levererat globalt att tre gånger så mycket budget läggs på teknik som på att utbilda anställda, fortsätter han.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.