Fyra tips från Ricoh research:
Tips 1. Informera tydligt om alla era prioriteringar
Liksom inför alla större förändringar eller initiativ är det ytterst viktigt att de högsta cheferna behärskar konsten att kommunicera. Det är angeläget att man håller alla kommunikationskanaler öppna och är ärlig mot personalen om framgångar, resultat och påverkan.
Tips 2. Känn din verksamhet och lyssna på dina anställda
Bra idéer dyker ständigt upp nerifrån i hierarkin. När allt kommer omkring är det medarbetarna nere på verkstadsgolvet som jobbar med de specifika processer som du försöker förändra. Se till så att alla medarbetare inom din organisation regelbundet får komma till tals i transformationsprocessen.
Tips 3. Involvera alla avdelningar i processen
En framgångsrik transformation kommer ofrånkomligen att få effekter på varje del av verksamheten och därför måste varje avdelning medverka i och omfattas av processen. I den här typen av program glömmer man ofta bort HR-funktionen, trots att den spelar en viktig roll i processen.
Tips 4. Tillsätt en överordnad projektledare för hela processen
Det kanske allra viktigaste är att utse en högre chef som ansvarar för alla digitala transformationsprojekt. Hans/hennes roll blir att finna en balans mellan kraven från medarbetare, avdelningar och aktieägare.
Text: Lars Westerlund