Från entreprenör till affärsängel? – så vet du om du är redo att börja investera

Kapitalförvaltning För många kan det kännas som ett naturligt steg att investera i andra bolag efter en företagsförsäljning. Hur hittar man rätt investeringar, vilka risker finns och hur kan man bidra med mer än bara pengar? Här ger investeraren Susanne Najafi och investeringsrådgivaren Joel Uddenäs sina insikter.

Från entreprenör till affärsängel? – så vet du om du är redo att börja investera
Foto: Adobe Stock/Pressbild.

Efter en lyckad företagsförsäljning sitter många entreprenörer plötsligt med kapital och står inför frågan: Vad nu? Att bli en investerare kan vara både lärorikt och lönsamt, men det innebär också en hög risk och kräver många gånger mer än bara kapital.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Viktigast är ett genuint intresse för bolag, framhåller Susanne Najafi, entreprenör, investerare och grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds.

– Man behöver inte ha all teknisk kompetens, men man behöver ha en känsla för vad som kan fungera och inte. Det handlar om att förstå behoven och se vart marknaden är på väg, säger hon.

Hon har själv grundat flera bolag innan hon slog sig ihop med Sara Wimmercranz och grundade Backing Minds – som i dag investerar i riskkapitalbranschens blinda fläckar.

Hitta rätt investeringar

På Backing Minds har man tydliga kriterier för vilka bolag som får kapital.

– Det är bolag som löser stora globala problem och som har långsiktiga och skalbara affärsmodeller. Vi har investerat i allt från CemVision, som revolutionerar cementindustrin, till NitroVolt, som gör konstgödsel mer hållbart med grön ammoniak, säger Susanne Najafi.

Det är av största vikt att analysera marknaden och se över vad det finns för problem som behöver lösas – och om bolaget i fråga har en potential att lösa dem.

Susanne Najafi tar en investering som Backing Minds gjorde 2016 som exempel:

– Vi tittade på invandrare som målgrupp, då 150 miljoner personer i Europa har invandrarbakgrund, och hittade ett bolag som tagit fram en sorts Swish för utlandsbetalning. Ett helt digitalt, kontrollerbart och mycket billigare alternativ till de som redan fanns dessutom.

Fakta

Hur mycket kapital behövs?

Att börja investera i start-ups kräver en viss ekonomisk grund. Enligt Joel Uddenäs bör man vara beredd att investera minst 250 000 kronor, mindre än så gör sällan någon skillnad för bolaget. Helst ska man kunna investera upp mot en halv miljon eller mer för att verkligen bidra till tillväxten.

Transfer Galaxy, som bolaget heter, och dess grundare Ali Mohamed, Yosef Mohamed och Khalid Qassim, hade kontaktat över hundra investerare utan att få till ett möte. I dag är de Vivallas största arbetsgivare, med en omsättning på 140 miljoner.

Susanne Najafis råd är att utgå från problem och områden där det efterfrågas lösningar när man letar potentiella investeringsmöjligheter. Men också att försöka undvika hajper.

– Jag fokuserar på att hitta möjligheter i områden som traditionellt riskkapital eller andra investerare inte tänker på. Det är väldigt lätt att vissa saker seglar upp och är på tapeten ett tag, och då är det lätt att dras med, men sedan får det inget fäste.

Man ska alltid titta på den grundläggande idén – håller den och kan utmana redan befintliga aktörer? Viktigast är alltid vad kunderna tycker – och vill ha.

– Det är de som avgör om det kommer att lyckas eller inte, säger Susanne Najafi.

Rannsaka dig själv

Alla investeringar innebär en risk, och att investera i onoterade bolag kräver både kunskap och lite tur. Joel Uddenäs, head of tax & legal på Formue, påpekar att en stor del handlar om att förstå produkten och marknaden och inte bara gå på magkänsla.

– Fråga dig själv: Skulle jag köpa det här? Finns det en marknad? Kan en större aktör enkelt kopiera det? förklarar han.

Fakta

Vanliga misstag nya affärsänglar gör

  • Investerar utan att göra en grundlig analys.
  • Följer trender utan att titta på verkliga behov.
  • Lyssnar för mycket på familj och vänner.
  • Saknar en tydlig strategi för sitt investerande.
  • Underskattar hur långsiktig investeringen kan vara.

Han har en enkel regel att förhåll sig till: Vet du inte om du är redo att investera i onoterat bolag, då ska du inte göra det.

– Det är viktigt att du har klart för dig varför du vill investera och att du gör en noggrann due diligence innan du placerar ditt kapital.

Samtidigt är det viktigt att förstå att en investering i ett onoterat bolag ofta innebär en lång inlåsning av pengarna.

– Det finns väl oftast en affärsplan för bolaget att vara lönsamt och kunna ge utdelning inom 5–10 år. Men i merparten av fallen kan investerade pengar ligga utan någon realiserad värdeavkastning i 5, 10 eller till och med 20 år, säger Joel Uddenäs och fortsätter:

– Man måste vara medveten om att det ska vara ganska mycket uppsida i bolaget för att det ska vara en bättre och smartare investering än att faktiskt bara lägga pengarna på börsen.

Skapa värde utöver kapital

En början på en karriär som investerare ska alltså i första hand inte handla om pengarna. I många fall spelar kunskap och nätverk lika mycket roll.

– Pengar räcker oftast inte. Du måste kunna bidra med något mer – öppna dörrar, ge strategisk rådgivning eller hjälpa till med affärsutveckling, säger Joel Uddenäs.

Susanne Najafi ser sin roll som en coach för grundarna.

– Relationer är avgörande. Min roll som investerare handlar ofta om att motivera och stötta grundaren. Kan jag hjälpa dem i tuffa situationer, så leder det till bättre resultat, säger hon.

Fakta

Faktorer att analysera innan investering

  1. Värdering – Säkerställ att du går in till rätt värdering. Bolaget vill ofta ha en så hög värdering som möjligt, medan du som investerare vill ha en så låg som möjligt.
  2. Marknad & produkt – Är detta en produkt eller tjänst du själv skulle använda eller köpa? Vad tycker kunderna om produkten? Finns det en marknad och tillväxtpotential? Lita på din intuition och stöd den med fakta.
  3. Ditt bidrag – Kan du bidra med mer än bara kapital? Har du ett nätverk, kunskap eller erfarenhet som kan gynna bolaget?
  4. Affärsplan & tillväxtmöjligheter – Förstå bolagets affärsplan och bedöm hur realistiskt det är att de når sina mål. Vad skiljer bolaget från konkurrenterna? Har grundarna kompetens och driv?
  5. Kunskap & analys – Många underskattar vikten av att kunna analysera bolaget och dess ekonomiska situation. Se till att du har tillräcklig kunskap för att göra en informerad bedömning.

Se till att ett bra team finns på plats

Ofta krävs det lite kompterens för att projektet ska flyga.

– Har du tidigare erfarenhet och kompentens faller det sig ganska naturligt. Går du i stället in i en bransch där du inte har lika mycket koll kan du inte heller bidra speciellt mycket, säger Joel Uddenäs.

Utan koll på vare sig bransch eller produkt blir det svårare att kontrollera att de aktiva i bolaget faktiskt gör ett bra jobb, framhåller han.

– Därför är det viktigt att man investerar i det som man har insyn i och förståelse för. För du investerar lika mycket i personerna som i bolaget och produkten. I en tidig fas är personerna kanske till och med viktigare än produkten.

Det är trots allt de som ska driva bolaget, med dig som stöd.

– Teamet behöver sitta i förarsätet, säger Susanne Najafi. Olika roller har olika hattar och den rollfördelningen behöver man tydliggöra innan, annars händer att man som investerare går in och petar i detaljer.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.