Företagens största utmaningar 2024 – och förslag på lösningar

Affärslandskapet En ny studie från SQMA har undersökt organisationers kommande utmaningar de senaste fem åren. Kompetensbrist är den viktigaste frågan för både privat och offentlig sektor, och forskningsledaren Anders Fundin föreslår möjliga åtgärder.

Företagens största utmaningar 2024 – och förslag på lösningar
Hur mäter din organisation kundtillfredsställelse? Foto: Adobe Stock

”Organisationers främsta utmaningar – En studie med femårshorisont” har gjorts två gånger tidigare, 2012 och 2018. Studien har initierats av SQMA – Swedish Quality Management Academy, bestående av forskare från nio svenska universitet och högskolor samt SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling. Sedan studien från 2018 har verksamheter mött en mängd nya utmaningar på grund av snabba samhällsförändringar, bland annat pandemin. 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Syftet är att göra en genomlysning av organisatoriska samhällstrender, samt ge en aktuell bild av de främsta utmaningarna som ledare och medarbetare borde rusta sig inför. En av de Anders Fundin, forskningsledare på SIQ, har identifierat ett antal nya prioriteringar hos de svarande organisationerna. 

Situationen kommer förvärras

– Det viktigaste fokuset handlar om kortsiktig och långsiktig kompetensförsörjning. Det är den mest prioriterade frågan för privat sektor och andra mest prioriterade frågan för offentlig sektor, säger han.

De svarande i studien, 285 personer från både privat och offentlig verksamhet samt civilsamhälle, vittnar om en växande oro kring att behålla och rekrytera kompetens. 

– Kompetensbristen är ju här ju här och nu, men lösningen är inte på plats. Och situationen kommer att förvärras med tanke på att befolkningstillväxten har saktat ner.

Anders Fundin.

Ett annat viktigt prioriteringsområde är därför föga förvånande att skapa en organisationskultur som stödjer lärande och utveckling internt, förklarar han.

– Många strävar efter att bygga in en lärandekultur i organisationen, samt att successivt även integrera AI i verksamheten – vilket är det tredje största prioriteringsområdet enligt studien.

Närma er kunden

Ytterligare en lösning på kompetensförsörjning är utökad samverkan aktörer emellan. Detta lyftes fram redan i den förra upplagan av studien, 2018. På den totala listan av rankade utmaningar finns också flera andra av de tidigare utmaningarna kvar, däribland att göra systematiskt kvalitetsarbete till en ledningsfråga, och att utforma effektiva ledningsprocesser.

– En annan utmaning som finns kvar från 2018 är att förstå kunden eller intressentens behov i en alltmer föränderlig värld, och där är den mest effektiva lösningen att helt enkelt försöka komma närmare kunden eller intressenten, avslutar Anders Fundin.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.