nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Flexibla organisationer ger digital framgång

Nordiska chefer tror inte på traditionella, hierarkiska organisationsformer utan på mer flexibla organisationsformer för att nå digital framgång. Det visar konsultföretaget Hammer och Hanborgs Nordic Executive Survey.

Nätbverksorganisationen är en framgångsrik modell vid digitalisering anser många chefer.

Undersökningen genomförs nu för tredje gången och totalt har 1.073 nordiska chefer försökt besvara frågan på hur man organiserar sig för digital framgång? Sammanfattningsvis kan konstateras att cheferna såg silos som hinder för engagemang och för att medarbetarna ska nå sin fulla potential i utvecklingen. Agila och flexibla organisationer är istället det som behövs.

De tillfrågade fick välja mellan fyra olika organisationsformer för att se vilken de upplevde som optimal för digital utveckling. 54 procent valde nätverksorganisationen som är baserad på relationer mellan intressenter både internt och externt. 27 procent valde amöbaorganisationen som är öppen och inte låser in individer i fasta roller och mandat. Vidare valde lika många, det vill säga 9 procent, antingen den traditionella organisationen med hierarkisk struktur och silos eller kaosorganisationen där silos är nedbrutna och processerna är icke linjära.

De viktigaste orsakerna till att man vill digitalisera var att man vill utveckla nya affärer och tjänster, att anpassa befintliga affärer, att det handlade om överlevnad och slutligen att digitaliseringen är ett sätt att effektivisera sin kommunikation.

Undersökningen pekar också på många utmaningar. Från chefernas sida handlar det om att framgångsrikt kunna aktivera en strategi, att nå affärsmålen, att leda på distans och att kunna attrahera relevanta talanger och sedan behålla dem. Ur ett organisationsperspektiv handlar utmaningarna att medarbetarna inte har den kompetens som behövs, att det saknas tekniska lösningar, att man är organiserad på fel sätt och att det är svårt att få med sig medarbetarna. Exempelvis säger 30 procent av de svarande i offentlig sektor att de har svårt att få medarbetarna att acceptera digitalisering och i större organisationer över 200 anställda upplever de att de är fel organiserade.

– När vi ställde frågan vilken kompetens som företagen saknar kunde vi identifiera fem områden som inte bara handlade om kunskaper, säger Åsa Falkman, founding partner Hammer & Hanborg. Många uttryckte ett behov av att få in personer som förstår både det digitala och affären.

Den kompetens och kunskap som behövs kan bland annat sammanfattas i följande: Djup förståelse för olika digitala aspekter, förståelse för affärsperspektivet i digitaliseringen, rätt attityd och mod samt slutligen behov av personer som jobbar med utveckling.

Fler nyheter

Fokus på värderingar kan vara läpparnas bekännelse

En ny undersökning visar att trots att majoriteten av cheferna i olika organisationer anger att värderingar är grunden i verksamhetskulturen och en av de viktigaste faktorerna när de anställer och vidareutvecklar medarbetarna hanteras oftast arbetet utan strukturerade processer eller objektiv hantering. Arbetet sker istället baserat på magkänsla, med få inslag av fakta.

Akta dig för chefer som skriker åt sina barn

Krönika

Brukar du notera hur människor behandlar, pratar med eller pratar om, sina barn? Det kan vara en god indikation på med vilket anslag de också bemöter, eller kommer att bemöta, sina medarbetare. Föräldraskap är intimt förknippat med ledarskap. Föräldraskap ÄR i många dimensioner ledarskap. Skillnaden ligger kanske i att i föräldraskapet lägger man oftare bort […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här