Fem tips: Så integrerar ni företagskulturerna vid M&A

Ledarskap och styrning En fungerande företagskultur är avgörande vid sammanslagningar och förvärv av företag. Här är riktlinjerna som behövs.

Fem tips: Så integrerar ni företagskulturerna vid M&A
Foto: Adobe Stock

En stark kultur leder till högre tillväxt, medarbetarnöjdhet och kundnöjdhet. Många misslyckade affärer beror på brist på hänsyn till de anställda och vid sammanslagningar är det därför extra viktigt att värna om kulturen. Kortsiktiga åtgärder behöver balanseras med långsiktigt strategiska mål för att nå tillväxt och lönsamhet, skriver PwC i ett blogginlägg.

Viktigt för värdet

Enligt PwC:s årliga vd-undersökning är företagskulturen avgörande för att framgångsrikt uppnå och förverkliga värdet av förvärven. Stora värden står på spel och de till synes mjuka frågorna är centrala för att hantera personal på bästa sätt och skapa en stark företagskultur, där risken för uppsägningar kan motverkas.

Analysera företagskulturerna

En fördel i samband med företagstransaktioner och förvärv är att identifiera likheter och skillnader mellan företagskulturerna. Då blir det tydligt vilka åtgärder som krävs för att minimera risker för konflikter och samarbetssvårigheter, samt för att kunna upnå målen som ligger till grund för förvärvet. Här kan kulturerna utvärderas utifrån fem dimensioner, enligt artikeln.

  • Arbetsmiljö
  • Ledarskapsstil
  • Autonomi och engagemang
  • Teamwork
  • Anpassningsförmåga

Fakta

Fem tips för att lyckas med M&A

Anpassa kulturen för att stödja förvärvets mål: Kultur är inte isolerad utan måste anpassas efter organisationens strategier och operativa modeller för att uppnå affärsmålen.

Utnyttja befintliga styrkor: Identifiera och vidareutveckla de styrkor som finns i de olika kulturerna och dra nytta av dem i den nya organisationen.

Var praktisk: Beteenden kan förändras och förstärkas, men tankesätt är svårare att påverka. Fokusera på några få nyckelbeteenden och arbeta aktivt med att förstärka dem.

Använd både formella och informella kanaler: Mobilisera både rationella och emotionella krafter för att åstadkomma hållbara beteendeförändringar. Utnyttja befintliga kanaler som möten, intranät, mentorskap och sociala aktiviteter för att sprida budskap.

Kommunicera effektivt genom hela organisationen: Kombinera kreativa och traditionella kommunikationssätt för att nå ut till alla nivåer. Använd storytelling, interna kampanjer och utbildningar för att engagera medarbetarna och sprida budskapet på ett effektivt sätt.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.