Bakom undersökningen står CareerBuilder.se som varje år undersöker sina kandidaters attityder kring jobbsökande och förväntningar på framtida arbetsgivare. Undersökningen har i år haft fokus på hur kandidater söker jobb, men resultaten har också visat trender kring sociala medier, ghosting och hur dagens unga tänker kring jobbsökande.
Färre kandidater ångrar sitt nya jobb
Arbetsgivarvarvarumärke
Det är skillnad på hur man behåller sina medarbetare och hur man attraherar nya. En ny undersökning om kandidaters attityder till jobbsökande visar att färre ångrar sina nya jobb men att flera tackar nej till jobberbjudande.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Kandidater använder precis som tidigare jobbsajter i hög utsträckning (81 %) men andelen som använder sökmotorer har dubblats (34%) och sociala medier har nästan tredubblats (53 %) jämfört med 2018.
I år ångrar sig färre kandidater efter att de har bytt jobb. I 2019 års undersökning angav 28 % att de ångrat ett jobbyte de senaste tre åren jämfört med 35 % 2018. Den vanligaste anledningen är fortfarande att arbetsuppgifterna inte motsvarade förväntningarna. Kanske har kandidaterna blivit lite mer kräsna, då hälften uppger att de tackat nej till ett jobberbjudande, även det med arbetsuppgifterna som främsta anledningen. Att ha intressanta och utmanande arbetsuppgifter har i många år toppat listan på vad som är viktigast för kandidater som söker jobb, men har i år passerats av att ha en trivsam arbetsmiljö/trevliga kollegor (62 %) och att ha bra chef/bra ledarskap (59 %).
Totalt svarade 1 171 personer i åldrarna 16 och uppåt på undersökningen,