Empati är det nya svarta

Ledarskap Jag minns när jag var anställd på ett stort företag och hade ett samtal med en chef. Jag ville ha hennes råd i en fråga. Efter att jag pratat i fem sekunder och kommit halvvägs avbröt hon mig och svarade på det hon trodde var mitt dilemma.

Empati är det nya svarta

Det var det inte. Jag försökte igen. Samma resultat. Hennes frustration var stor. Min också. Jag sa ”Nu ska du vara tyst ända tills jag ställt hela min fråga. Först därefter vill jag att du svarar.” Kanske är det onödigt att berätta att vi inte kom särskilt bra överens.

Tyvärr minns jag också, ungefär i samma veva, hur en kollega stämde träff med mig för att han ville ha mitt råd. Suck. Jag var inte mycket bättre än min chef jag just nämnde. Jag lät honom förvisso berätta om sitt problem. Men sedan ställde jag inte en enda följdfråga till honom. Jag sa något i stil med ”För mig är det uppenbart att du borde göra så här.” Jag kan fortfarande se hans besvikelse framför mig, när han berättade att han redan tänkt på det. Och på nästa åsikt jag tog upp. Och nästa. Jag var en usel lyssnare som bara ville rusa fram till en lösning innan jag hade tillräckligt med information.

Att vara lyhörd är enligt Manpowers undersökning för några år sedan, den viktigaste egenskapen för en chef. Att som medarbetare bli bekräftad, sedd, involverad och lyssnad på. Det betyder inte att chefen måste hålla med om allt. Det handlar istället om att vara intresserad istället för intressant. Att ha en empatisk förmåga.

Manpowers undersökning för några år sedan, den viktigaste egenskapen för en chef. Att som medarbetare bli bekräftad, sedd, involverad och lyssnad på.

Empati är det nya svarta och det är ingen flum-egenskap. Utan den förmågan skulle du inte finnas till. Dina förfäder har haft mer av den varan än de som evolutionen gallrat ut. Genom att kunna sätta sig in i andras tankar och känslor blev de bättre på att förutse hur de skulle agera och reagera. De blev bättre på att leda, sälja och samarbeta. I empatin finns inlevelseförmåga, kommunikationsfärdigheter och social kompetens. Vilken chef vill inte ha det?

De tre kommunikativa superkrafterna enligt mig är energi, empati och tydlighet. Idag slår jag ett slag för konsten att lyssna – för att förstå. Inte för att svara, och absolut inte för att svara innan du ens vet vilken frågan är.

Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Kommunicera som en ledare. Lyssna som en ledare.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.