Du blir vad du bär – boosta kommunikationen med kläder

Bloggen Tänker du som företagsledare på vad du har på dig i offentligheten? Om inte är det kanske dags att börja, för här finns affärsmässiga vinster att hämta. Se bara på hur Oprah säljer film med hjälp av färgen lila, skriver varumärkesexperten Edit Künstlicher.

Du blir vad du bär – boosta kommunikationen med kläder

I mitt yrke hade det varit väldigt bra att kunna säga att yta inte har betydelse. Men så funkar inte framgångsrik kommunikation. Hela paketet har betydelse när något ska kommuniceras: definition av målgrupp, budskapets innehåll, kanalval och även hur budskapet paketeras fysiskt.

Det kanske inte är politiskt korrekt att hänga upp sig på vikten av hur ett nyhetsankare är klädd i tv eller vilken färg på slipsen en vd har på kick-offen (om han överhuvudtaget bör ha slips…). Men vi kan inte blunda för faktumet att paketering är viktigt när något ska kommuniceras för att säkerställa att det tas emot på rätt sätt.

Hade dessa kampanjer varit lika framgångsrika utan ett starkt personligt varumärke, paketerat på rätt sätt? Knappast!

Som varumärkesspecialist möter jag ofta kunder som vill få hjälp med att bygga sitt personliga varumärke för att uppnå ett syfte. Syftet kan vara allt ifrån att sälja fler böcker, få fler kunder eller att bygga stora sociala medier-plattformar till att attrahera rätt kompetens eller nytt kapital vid nästa kapitalrunda.

Vikten av ett starkt personligt varumärke för att uppnå ett mål har funnits med i strategisk marknadsföring sedan i alla fall 1940-talet, när till exempel tobaksbolagen använde glamorösa Hollywoodstjärnor och läkare med stetoskop runt halsen i reklamfilmer för att sälja in cigaretter och rökning som något glamoröst och hälsofrämjande.

Det var ett vinnande koncept och har återvunnits många gånger av marknadsförare. För vem minns inte Britney Spears, Madonnas och Michael Jacksons kampanj för Pepsi på sena 80-talet, eller supermodellernas julkampanjer för underkläder på stortavlor för HM på 90-talet?

Klädde sig i filmens färg

Hade dessa kampanjer varit lika framgångsrika utan ett starkt personligt varumärke, paketerat på rätt sätt? Knappast! Och hur viktig har den fysiska paketeringen varit i samband med kommunikationen? Avgörande skulle jag säga!

Jag vill ge dig några riktigt BRA exempel på hur kläder och fysisk paketering kan boosta din kommunikation oavsett vilken nivå du väljer kommunicera på.

Just nu är det galasäsong och galorna avlöser varandra som ett pärlband under årets första kvartal. Det är filmgalor, välgörenhetsgalor och sportgalor. En av förra årets stora snackisar i filmkretsar var marknadsföringen av filmen Barbie. Redan vid premiären under sommaren kunde teamet runt filmen se att publiken interagerade genom att biobesökarna dök upp klädda i rosa. Det här blev något som även huvudrollsinnehavarna tog fasta på i en rigoröst genomtänkt styling vid alla officiella sammanhang och i sociala medier. Det fick garanterat fler att se det som blev förra årets mest sedda film.

Även i näringslivet finns tydliga exempel på hur fysiska attribut kan förstärka budskapet.

TV-drottningen Oprah har producerat en av storfilmerna den här säsongen. Produktionen Purpurfärgen tävlar i flera kategorier på flera av galorna i vinter. Men det är inte filmen i sig, skådespelarna eller ens Oprah som är i fokus när snacket går i sociala kanaler. Det är färgen ”lila” och vilka kläder Oprah kommer ha på sig vid nästa medieevent. Alla som medverkat i marknadsföringen av filmen och synts i intervjuer har låtit sy upp lila kreationer.

Det har blivit så iögonfallande för medierna att det garanterat skapat mer medieutrymme än om de hade kommit helt vanligt klädda. Flera månader före premiären i december 2023 började Oprah själv att bära lila i officiella sammanhang och skapade en buzz kring alla lila detaljer hon hade i sin vardag. Därför blev förväntan enorm.

Hennes klänning på Golden Globe i början av januari blev en stor snackis på röda mattan och designmärket Louis Vuitton skrattar troligen hela vägen till banken med den exponeringen. Nu väntar vi alla på vilka andra lila kreationer Oprah kommer dyka upp i vid nästa gala. Färgen lila är synonymt med filmen Purpurfärgen.

Hembergs hängslen

Men om vi ska dra ner det här på en annan nivå och applicera det på näringslivet i stället så finns även här tydliga exempel på hur fysiska attribut kan förstärka budskapet. Det kanske mest kända av dem alla är Steve Jobs svarta polotröja designad av Issey Miyake. Steve Jobs som var ett geni på paketering och målgruppsanalys skapade en tydlighet som gör att polotröjan är för evigt förknippad med honom och Apple.

Ett annat exempel närmare vår hemmamarknad är sparekonomen Claes Hemberg som medverkat i medier som expert i privatekonomiska frågor sedan tidigt 2000-tal, alltid iklädd hängslen. Han var Avanzas ansikte utåt och skapade stort förtroendekapital åt banken genom sin medverkan i medier. Att Claes bär hängslen beror troligen inte på att hans byxor behöver stöd för att hållas uppe utan för att Claes vet att han utmärker sig genom att alltid bära hängslen.

Det är värt att ha i åtanke när du som företagsledare gör officiella framträdanden, vill nå ut med ett viktigt budskap eller ska ta nya bilder till hemsidan.

Om bloggaren

Edit Künstlicher

har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån Edit K. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.