Så lyckas du på Linkedin 2024 – 5 tips

Bloggen Behöver du jobba med varumärket och jacka upp närvaron på Linkedin? Kommunikationsproffset Edit Künstlicher bjuder på fem tips som ger dig råg i ryggen.

Så lyckas du på Linkedin 2024 – 5 tips
Foto: Maria Östlin

Är Linkedin ditt dåliga samvete? Då är du i gott sällskap! Vid det här laget har nog de flesta ett konto på Linkedin men det är långt ifrån alla som är aktiva. Av de som väljer att vara aktiva är det en bråkdel som har uthålligheten att vara sociala över tid. De flesta jag känner scrollar och läser inlägg som andra gjort men engagerar sig sällan i att kommentera. Man skulle kanske tro att den yngre generationen är bättre på att vara sociala i sociala medier men så är inte fallet. De som är riktigt duktiga har en sak gemensamt: De ser en ekonomisk vinning av att engagera sig i sociala kanaler.

Låt mig ta ett exempel: En traditionell influencer tjänar pengar på att promota varumärken och förutsättningen för att kunna ta bra betalt för sina betalda samarbeten är att de har

  1. En ansenlig följarskara och
  2. Att deras följare interagerar och engagerar sig i deras flöde. Det finns således ett ekonomiskt incitament för en influencer att vara aktiv i sociala kanaler.

Om man skulle göra en enklare, helt ovetenskaplig undersökning kring vilka användare som är aktiva på Linkedin så skulle en sådan undersökning visa att de användare vars närvaro på Linkedin har en direkt koppling till deras intjäning är de som är mest aktiva.

Jag har fyra kategorier av användare som är mest aktiva i mitt nätverk på Linkedin:

  1. Egenkonsulter som säljer sin tid eller expertis
  2. Föreläsare eller författare som vill inspirera till köp av deras produkt
  3. Entreprenörer som delar med sig av sin expertis och är i behov av kompetens eller kapital
  4. Sådana som mig, som lever och andas kommunikation. Vi älskar att kommunicera och livnär oss på kommunikation.

En enkel slutsats är därför att många helt enkelt inte upptäckt hur en aktiv närvaro på Linkedin kan vara direkt kopplad till deras affär eller hur det kan ha positiva effekter på deras karriärväg.

Så i stället för att få dåligt samvete för att du ser att andra är aktiva kanske du ska fråga dig själv om det skulle gagna din affär, ditt bolag, din anställning eller ditt varumärke att vara mer aktiv på Linkedin. Om svaret är JA! och du vill jacka upp en nivå på Linkedin 2024 så vill jag dela mina fem bästa tips med dig.

Fakta

Edits 5 supertips

  1. Fixa hygienfaktorerna först!
    Det kan vara bra att börja med att vara lite självkritisk. Vem vill du ska besöka din profil och vad vill du att de ska veta om dig när de besöker din profil? Ett stort antal av kontona på LinkedIn saknar viktig information som till exempel en passande profilbild, kontaktuppgifter och en bakgrundsbild som skiljer dig från mängden. Under fliken ”Om” är det bra att publicera en kort sammanfattning av vad du erbjuder och brinner för. Tänk även igenom om du vill att din profil och framför allt dina kontakter ska vara synliga för alla, enbart för ditt nätverk eller kanske bara för dig.
  2. Sätt en nivå som du kan hålla.
    Precis som nyårslöften kopplade till hälsa så sätter många upp mål som är svåra att hålla över tid. Ta inte i för kung och fosterland utan lägg dig på en nivå som du känner dig bekväm med. Ett sådant exempel kan vara att du kopplar din aktivitet till en annan aktivitet. Att du till exempel har din LinkedIntid vid ditt morgonkaffe eller på bussen på väg till jobbet. Det finns fördelar med att posta inlägg vid samma tid varje gång. En befintlig rutin som hjälper dig hålla en ny rutin. De som tänker att spontana infall kommer ge dem en boost i sociala medier är fel ute. Planering och uthållighet är A och O för att lyckas.
  3. Engagemang belönas med spridning.
    LinkedIns algoritmer tycker om engagemang. Därför räcker det inte bara med att göra inlägg utan man behöver även kommentera och interagera med andra i andras inlägg i flödet för att få spridning på sina inlägg. Och svara alltid på de kommentarer du får på dina inlägg. LinkedIn´s algoritmer är tidskänsliga så var gärna snabb på tangenterna när du gjort ditt inlägg.
  4. Mobile first i alla lägen.
    Större delen av trafiken till LinkedIn går genom den lilla mackapären vi har så svårt att leva utan: MOBILEN. Optimera därför dina bilder och ditt inlägg för mobilen i första hand. Så hellre en kvadratisk eller stående bild i stället för en liggande bild.
  5. Aktivitet ger aktivitet.
    En bra strategi är att följa personer som är aktiva och kommentera deras inlägg tidigt, gärna inom några minuter efter publicering för att få draghjälp från deras algoritmer. Se vilka konton de som är aktiva följer och kommenterar och se om det finns anledning att bredda ditt nätverk. En gammal fördom gällande LinkedIn är att man bara följer eller connectar med folk man känner personligen. Vill man få spridning så behöver man frångå det och utöka sitt nätverk. Tre inspirerande och aktiva konton som jag följer är @lindabjörck, @antonilacinai och @perholknekt.

Det finns självklart massor med bra tips och trix kring hur man lyckas på Linkedin. Det här är mina personliga favoriter just nu som jag hoppas ger dig lite råg i ryggen för att upptäcka hur Linkedin kan skapa värden för dig och gör att du jackar upp din närvaro. Vi ses i flödet!

Edit Künstlicher har jobbat med att bygga, förädla och skydda personliga varumärken sedan 2013 inom ramen för byrån editK. Kunderna innefattar allt från offentliga profiler och författare till styrelse och ledningsgrupp i näringslivet. Sedan 2020 är Edit även programledare för podcasten I huvudet på en entreprenör där hon samtalar med gäster om bolagsbyggande och entreprenörslivet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.