Du behövs, vd – men inte för det du tror

Bloggen Ju högre upp du är, desto mindre handlar ledarskapet om att göra – och desto mer om att se, tolka och visa vägen. Antoni Lacinai skriver om ledarskapets paradox.

Du behövs, vd – men inte för det du tror
Vd:ns uppgift är att hålla utkik. Foto: Press/Adobe Stock

Ju högre upp du är – desto mindre behövs du för det dagliga. Men desto mer för riktningen. Det är ledarskapets stora paradox. Ju mer ansvar du har, desto mer påverkar du – men desto mindre handlar din vardag om att göra saker. Du är inte navet i maskineriet. Du är kompassen.

I mina föreläsningar ställer jag ofta tre frågor till chefer:

  • 1. Kan du göra jobbet utan ditt team?
  • 2. Kan teamet göra jobbet utan dig?
  • 3. Hur länge då?

Svaren på frågorna är: 1. Nej. 2. Ja. 3. Rätt länge – men inte hur länge som helst.

Du behövs inte för att fakturor ska skickas eller supportärenden lösas. De flesta delar av verksamheten fungerar bra utan att du är inblandad. Men när ni ska ta ut den långsiktiga riktningen? När vägen framåt är oklar? När oväntade svängar uppstår? Då vänder sig blicken uppåt. Mot dig.

Ditt jobb är inte att stå nere i maskinrummet. Ditt jobb är att stå högst upp i utkikstornet. Du har bäst utsikt. Du ser längre. Det är du som behöver tolka horisonten, se vart världen är på väg – och peka ut vägen framåt för alla andra. Förutsatt att du inte detaljstyr allt, utan i stället delegerar och coachar ditt team, kan du glädjas åt att de klarar sig bra utan dig i den dagliga driften.

Du påverkar genom dina ord, dina val, din närvaro – och frånvaron av allt det. Det du gör smittar. Och det du inte gör märks.

Men du behövs. Du är viktig. Du leder genom andra. Du påverkar genom dina ord, dina val, din närvaro – och frånvaron av allt det. Det du gör smittar. Och det du inte gör märks.

Studier visar att empatiskt och tydligt ledarskap skapar starkare engagemang. Och engagemang är det som får människor att vilja. Gallup visar att 70 procent av medarbetares engagemang påverkas av deras närmaste chef – men det börjar längst upp. Kulturen läcker neråt.

Två saker är centrala i ditt jobb: motivation och kommunikation. Motivation är kraften som driver er framåt. Kommunikation är det som gör att ni rör er i samma riktning – tillsammans.

Du som står högst upp sätter kulturen. Du sätter tempot. Och när det blåser kallt, då är det din blick vi följer.

Jag tror på dig som leder med både hjärna och hjärta. Som ser längre – men inte tappar kontakten. Som vill skapa resultat, men också mening. Hör gärna av dig om du vill diskutera. Jag är gärna din sherpa som hjälper er mot era mål, planer och strategier.

Tack för att du läser mina tankar.

Antoni Lacinai är motivations- och kommunikationsexpert, global föreläsare, och författare. Han utvecklar vd:ar och chefer i hur man skapar engagerade team, gladare kunder och bättre resultat. Följ honom på LinkedIn och på lacinai.se för mer inspiration och tips. Eller kontakta honom med frågor och förfrågningar på antoni@lacinai.se.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste