Justin Rosenberg, grundare och vd för Honeygrow, börjar dagen med att se över två saker: försäljningssiffrorna och en lista med kundrecensioner från bland annat Google och Yelp, där besökarna berättar om sina upplevelser av hans snabbmatsrestauranger. Han ser utlåtandena som väldigt viktiga, eftersom de utgör mångas första möte med restaurangen – innan de själva besökt den. I en tid då många konsumenter håller hårt i plånboken blir de också mer kräsna kring vad de lägger sina pengar på, och därmed mer villiga att dela sina åsikter. Positiva som negativa.
Dra nytta av kundrecensionerna – driv tillväxt
Tillväxt
Det är ingen dum idé att ägna lite tid åt vad kunderna skriver om ditt företag på internet. Läs om hur grundare och vd:ar i start up-världen drar nytta av kundrecensioner för att förfina sin affärsidé och öka försäljningen.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Monica Cepak, vd för Wisp, säger sig ha noterat ett uppsving för kundrecensionerna, och tycker att det utvecklats till ett verktyg för ansvarsutkrävande. Det kan företagen vända till sin fördel.
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