Dags att Digitalisera är utvecklad av forskningsinstitutet RISE med finansiering från Tillväxtverket som arbetar med flera olika insatser för att stötta små- och medelstora företag att digitalisera sin verksamhet. Utbildningen har tagits fram via Digitaliseringslyftet, ett av myndighetens fem uppdrag inom Smart industri, Sveriges nyindustrialiseringsstrategi.
Digital kunskapsbank för företag lanseras
Affärerna
Nu lanseras den internetbaserade kunskapsbanken ”Dags att digitalisera”, där experter och företagare delar med sig av sina insikter och erfarenheter av digitalisering. Den vänder sig till små- och medelstora företag som vill effektivisera sin verksamhet och bli mer konkurrenskraftiga.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
– Digitaliseringslyftet är en viktig insats för att få med hela industrin i den digitala omställningen, där Dags att digitalisera blir ett konkret verktyg. Jag hoppas att den här tjänsten kan få stor spridning och vara en hjälp för digitalisering i företag, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
Katarina Pietrzak, lärandestrateg och projektledare på RISE konstaterar att digitalisering är något de flesta pratar om, men där många menar olika saker.
Läs mer: Hot och möjligheter med digitaliseringen
– Den digitala utvecklingen handlar om mycket mer än teknik och är svår att lära sig i en kurs från A till Ö. Digitalisering är en utveckling där alla först behöver fördjupa sin förståelse och kunskap, och sen planera sin egen väg utifrån det, menar hon.
Kunskapsbanken Dags att digitalisera är resultatet av ett forsknings- och innovationsprojekt och lanseras nu i en öppen betaversion. Användare av Dags att Digitalisera kommer därmed både få tillgång till värdeskapande kunskaps- och inspirationsmaterial och få bidra till att utveckla bankens innehåll och funktionalitet som en del av projektet som avslutas till årsskiftet. Syftet är att bidra med insikter och ökad förståelse kring hur omvärldens utveckling påverkar det egna företaget, så att varje enskild användare sen kan gå vidare och testa sig fram i sin utveckling
– Många små och medelstora industriföretag står inför stora utmaningar för att klara sin konkurrenskraft, där digitalisering kan innebära helt nya möjligheter till affärsutveckling. Vi vill hjälpa företagen att ta nästa steg och hitta möjligheterna som passar just dem, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.
Dags att digitalisera innehåller 12 ämnesområden, som tar upp allt från logistik och marknadsföring till AI och behovet av ett nytt ledarskap. Varje ämnesområde består av korta filmer och texter med experter och företagare. Dessutom finns quiz, och kurerade externa länkar för den som vill fördjupa sig vidare inom ämnena. Alla användare har också möjlighet att lista idéer och skapa en handlingsplan för sitt företag. Allt innehåll är byggt för både mobil och dator, och helt fritt att använda och sprida.
– Vi har utvecklat kunskapsbanken så att den ska passa en bred målgrupp av företagare, alla ska kunna hitta något som berör dem på den nivå och ur den aspekt som passar dem. Designen är framtagen för att stödja både bredd och möjlighet till fördjupning, avslutar Katarina Pietrzak på RISE.