Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke blir allt viktigare för att attrahera och behålla kompetens på en konkurrensutsatt marknad. Det handlar inte bara om lön och förmåner, utan om att förmedla företagets unika värderingar, kultur och fördelar som arbetsplats.
Arbetsgivarvarumärke
– bli en plats där folk vill jobba
Rekrytering Ett starkt arbetsgivarvarumärke har blivit ett viktigt medel för att hävda sig i kompetensjakten. Här är fem heta framgångsfaktorer för just ditt varumärkesbyggande.

Foto: Stock Adobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Enligt LinkedIns ”Global Talent Trends rapport” visar deras data att företag med starka arbetsgivarvarumärken ser upp till 50 procent fler kvalificerade sökande. Behöver du steppa upp när det gäller varumärkesbyggandet? Här har du fem viktiga trappsteg mot målet.
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