Han står med fötterna i familjeföretagets mylla, och bygger en väg mot framtiden med teambuilding och kultur. Enock Johansson har tagit över vd-posten i familjekoncernen AJ Produkter, med ett uppdrag att både förvalta och utveckla, och få alla på tåget i ett ständigt expanderande företag.
AJ Produkters vd: Med kultur ska laget byggas
Inspiration Han står med fötterna i familjeföretagets mylla, och bygger en väg mot framtiden med teambuilding och kultur. Enock Johansson har tagit över vd-posten i familjekoncernen AJ Produkter, med ett uppdrag att både förvalta och utveckla, och få alla på tåget i ett ständigt expanderande företag.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Halmstadsbaserade AJ Produkter har kallats B2B-Ikea. Företaget grundades i Hylte 1975 av Anders Johansson, som hade upptäckt att hyllor och vagnar till lager var en växande marknad. Med en färgglad logga, tjock postorderkatalog och så småningom en egen reklamavdelning – AJ har en lång tradition av humoristisk reklam med folkkära kändisar – blev de så småningom störst i Sverige i sin bransch.
Fakta
Enock Johansson
Ålder: 39
Bor: Halmstad
Familj: Singel
Intressen: Crossfit, kultur i alla former, resor.
Roligast med jobbet: Att jobba med härliga kollegor.
Kan bli bättre på: Struktur
I dag är AJ Produkter en koncern med miljardomsättning och kontor i ett tjugotal länder – och en ny vd sedan oktober 2022, vilket gav upphov till vitsiga tidningsrubriker på temat ”AJ Produkter möblerar om”. Men det är fortfarande familjen Johansson som styr. Om pappa Anders har kallats för kontorskungen, så är det nu kontorsprinsen som har tagit över vd-stolen. Den äldste sonen av tre heter Enock Johansson, och han är liksom tre av de övriga fyra familjemedlemmarna sedan länge engagerad i bolaget.
Han medger att det blir mycket prat om företaget även på fritiden i en sådan här familj.
– Jag har en bror som inte alls är delaktig och han tyckte alltid att det var så tråkigt när vi pratade om företaget, säger Enock Johansson och skrattar.
Fakta
AJ Produkter
Grundades: 1975
Kontor: Finns i 19 länder, har 3 produktionsanläggningar, och opererar totalt 3 varumärken i koncernen.
Anställda: 331 i Sverige, 1 130 i hela koncernen.
Engagemanget är stort, som det blir när alla känner sig delaktiga och har en roll i verksamheten på ett eller annat sätt. Men han försäkrar att de också kan prata om annat när de ses.
– Både min bror och jag håller på med hästar och vi har alla intressen på annat håll. Det är inte så att vi sitter på julafton och pratar om företaget.
Ville bli skådespelare
Enock Johansson är född 1983 och har aldrig varit med om något annat än att leva i en entreprenörsfamilj.
– Jag sommarjobbade tidigt på lagret och fick lära känna företaget från grunden, berättar han. Jag kommer ihåg hur jag följde pappa på möten och resor, och fick uppleva känslan av att bygga något tillsammans och skapa kontakter och möten. Det var en väldigt kul miljö att växa upp i.
I tonåren fick han andra intressen. Familjeföretaget lockade inte alls. I stället ville han hålla på med teater och dans, han gick teaterprogrammet på gymnasiet, och jobbade som regiassistent. Det var heller ingen som försökte tvinga honom till något, understryker han.
– Mina föräldrar har varit väldigt noga med att vi ska göra vår egen grej, de har aldrig lagt sig i vad vi har velat utforska och försöka oss på. När jag ville hålla på med teater så stöttade de det jättemycket. Det kanske fanns en önskan hos dem, men den kände jag aldrig av.
Men vändningen kom.
– När jag var 21 fick jag vara med i fotostudion och sätta upp kulisser. Jag upptäckte snabbt att det var väldigt kul med det som hände där, och hur produktbilderna kunde få upp försäljningen.
Entreprenör i ny kultur
Efter det var han såld. Enock Johansson jobbade sig uppåt, lärde sig om verksamheten och tog mer och mer ansvar. Han gick en marknadsekonomisk utbildning parallellt med jobbet när han kände att han behövde förkovran. Så småningom blev han produktansvarig, startade en designavdelning och blev landschef på Englandskontoret. Där fick han känna på eget entreprenörskap och lära känna en ny marknad och, inte minst, hur det är att verka i en ny kultur.
– Det var verkligen som att hoppa i poolen på det djupa, skrattar han. Man känner bolaget, men att vara i en annan kultur och annat land och förstå de stora skillnaderna, det tog ett tag. Det var väldigt lärorikt, men inte superenkelt.
Fakta
Enock Johanssons 5 nycklar för ett framgångsrikt ledarskap:
- Var autentisk.
- Involvera ditt team.
- Var tydlig med mål.
- Det fysiska mötet ger så mycket mer än ett digitalt.
- Hitta din plats att återhämta dig.
Han konstaterar att i England rådde en dubbelhet i branschen – arbetslivet var traditionellt och i framkant på en och samma gång. Och kundklientelet skilde sig från det svenska i sina designpreferenser. Engelsmännen hade, kort sagt, sin egen stil och den höll de fast vid.
– Produkter som man tycker är exakt likadana ska se ut på ett visst sätt där. Höj- och sänkbara skrivbord tycker vi i Skandinavien är en självklarhet men det användes inte i England, säger Enock Johansson.
Det fanns också tydliga skillnader i arbetskulturen.
– Vi har frukost klockan nio och äter lunch i kantinen. De äter vid sina skrivbord. Jag pratar om annat än jobb med kollegor, det bröt av där. Det finns en artighet i England som märks i alla sammanhang, om så bara i hur man skriver ett mejl. Det är lätt att tappa en del nyanser när man jobbar på ett annat språk, så jag uppfattades nog som väldigt direkt.
Successionen planerades
Efter ett och ett halvt år som landschef flyttade han hem till huvudkontoret, och nu började man skissa på en successionsplan. Det var ingen stress, utan pappa Anders satt kvar som vd med sonen Enock som vice vd. Steg för steg skaffade han sig kompetens och erfarenhet för att så småningom ta över vd-posten, genom strategiskt arbete och parallellt med det studier på ett chefsutvecklingsprogram för en executive MBA.
– Det var väldigt positivt, för vi kunde verkligen tänka framåt, lägga upp en bra plan och dela upp de bitar jag skulle ta mer och mer ansvar för, berättar Enock Johansson. En fördel med ett familjeföretag är att det finns en stabilitet i grunden. Jag känner verksamheten väl, och verksamheten känner mig. Jag behöver inte göra revolution och sätta min egen prägel på verksamheten snabbt för att bevisa mig själv. Jag har en bra plattform att utveckla mitt ledarskap från.
Med kultur ska laget byggas
Som ledare vill han bygga en kultur där alla känner sig delaktiga, oavsett om man jobbar på huvudkontoret eller plockar ordrar på lagret. Alla ska känna sig sedda och veta att de kan bidra. Engagemanget är viktigt och nödvändigt för att kunna leda företaget på en föränderlig marknad.
– Även om vi talar mycket om förvaltning så är det här inte samma företag som det var för fem år sedan. I dag jobbar vi mycket mer med planerad tillväxt och en helt annan lagkänsla i ledningsgruppen. Tidigare byggde verksamheten mer på att man rapporterade, nu bygger vi vägen tillsammans. Om alla känner engagemang och förstår riktningen, då blir chansen mycket större att du lyckas i ditt förändringsarbete, säger Enock Johansson.
Att ta över efter en stark ledare som stannar kvar i styrelsen kräver att man känner företrädarens respekt och förtroende, och det anser Enock Johansson att han har. Sitt uppdrag som vd ser han som en balansgång mellan att förvalta det goda som fungerar och att leda bolaget vidare in i framtiden på sitt eget sätt. Bolaget expanderar, startar verksamhet i nya länder och satsar stort på e-handel parallellt med postorderkatalogen. För katalogen ska vara kvar, med sin färgglada logga.
– E-handel är en förlängning av postorderkatalogen. Katalogen har fördelen att den snabbt ger en överblick när du bläddrar igenom den. Vi vet att många använder den fortfarande, för folk söker på specifika produkter med produktnumret från katalogen när de är inne på sajten, konstaterar Enock Johansson.
Dans och teater bidrar till vd-skapet
I sitt teambyggande ledarskap ser han vissa paralleller till sin bakgrund inom skådespeleri och regi. Regissören leder arbetet men var och en tillför en viktig bit för helheten.
– Teater gör man tillsammans i en hel ensemble, och en föreställning blir bara så bra som den svagaste länken tillåter. Dansen lärde mig att röra på kroppen och det är en ventil för mig. Skådespeleriet handlar om närvaro. Allt det kan jag ta med mig in i vd-skapet, förklarar han.
Att ta steget från vice-vd till vd var ett kliv till en betydligt ensammare post. Det finns inte på samma sätt någon att bolla svåra frågor med, en situation som Enock Johansson löser genom att bygga ett starkt team runt sig.
– Vi har en fantastisk ledningsgrupp. Och jag har väldigt duktiga människor omkring mig som kan sina områden och som jag kan diskutera med för att vi ska komma framåt.
Han kan involvera hela organisationen i sitt arbete, så att även landschefer kan bidra med sina perspektiv. Det ger ett annat driv åt arbetet, säger han, eftersom varje landschef är entreprenör och driver sin del av bolaget utifrån sitt eget huvud och sin marknad.
– Vi gjorde ett strategiarbete när vi tog in alla landscheferna, och när vi kom till kärnan så hade vi väldigt mycket en samsyn. Det blev tydligt för alla att det ju är hit vi ska. Sådana gånger händer något häftigt.
”Företagskulturen förenar oss”
Kultur blir viktigt ur många aspekter när man leder ett internationellt familjeföretag. Olika marknadskulturer samsas under ett paraply, och ett tusental medarbetare i olika länder bjuds på sätt och vis in i en familjekultur. För AJ Produkter är fortfarande ett familjeföretag, och det spelar roll också för medarbetarna, menar Enock Johansson. Företaget jobbar mycket med kultur och värdeord och deras betydelse. I familjeföretaget blir även medarbetare en del av familjen. Och de som inte trivs i den kulturen går vidare ganska snabbt, är Enock Johanssons intryck.
– Man måste ha en ödmjukhet och en förståelse, både för vad det är för kultur man kommer in i, och att bjuda in nya medarbetare i kulturen, säger han.
Han ser fördelar med att företagets kultur är densamma i alla länder där företaget har verksamhet, trots kulturella skillnader mellan länderna. Och kanske kan just ett familjeföretag med en stabil grund ha lättare att nå dit, funderar han.
– Om du kan hänga upp kulturen på att det är ett familjeföretag, så kanske det är lättare att få människor att ’köpa’ den kulturen. När jag har varit runt till dotterbolagen och träffat medarbetare så känner jag likheterna. Företagskulturen förenar oss, och kanske är det också så att folk som söker sig till att jobba oss också känner av den likheten med sig själva. Sådant tar tid att bygga upp.
Fakta
Enock Johanssons största utmaningar som vd:
”Det finns så många möjligheter och saker att göra. Man måste prioritera och fokusera på rätt saker.”
Det är Enock Johansson mest nöjd med som vd:
”Jag är väldigt nöjd med mitt team omkring mig. Jag tycker också att vi har en tydlig bild i organisationen om vart vi är på väg.”