Studenterna konstaterar inledningsvis att kulturell mångfald har bidragit till olikheter på arbetsplatsen som har skapat utmaningar för företagen. Olikheterna är allt ifrån sättet man tänker, hur man utför sitt jobb, språket man talar till sättet man klär sig och de symboler man bär. Det är inte alltid de kulturella värderingarna går i enlighet med företagets värderingar och normer. Frågan som de ställt är hur företagen ser på dessa utmaningar och hur de hanterar dem.
Ingen strategi för kulturell mångfald
Mångfald
Studenterna Sandra Abdulah och Rahma Dinu vid Södertörns högskola har studerat utmaningarna kring kulturell mångfald inom transportföretagen. Inget av de företag som de undersökt har en medveten strategi som specificerar arbetet med kulturell mångfald på en djupare nivå. Istället hanterar de utmaningar som uppkommer i samband med detta först när diskriminering eller händelser som strider mot jämställdheten uppstår.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Under forskningens gång har studenterna kommit till insikt att mångfaldsarbetet är ett kritiskt arbete som dock inte tycks existera tydligt i de fyra företag som de valt att undersöka. ”Med globaliseringen som påverkat att Sveriges invandring har ökat är det viktigt att minoritetsgrupper inte bara inkluderas i näringslivet för samhällsekonomins skull utan även att man tar tillvara på fördelen som invandringen har för företagets skull. Med kulturella olikheter tillkommer unik kompetens och kreativitet samt innovation. Globalisering innebär inte enbart invandring av individer men även att utländska företag blir verksamma i den svenska marknaden. Dessa är faktorer som är viktiga för att företaget ska utvecklas och nå en ökad framgång”, skriver de.


