Hållbarhet som en religion
”Hållbarhet har blivit många ungas religion, och guden heter Greta Thunberg”, som det formuleras i materialet från Ungdomsbarometern och Jung.
Könsskillnader finns i synen på hållbarhet: 34 procent av männen och 23 procent av kvinnorna anser det mycket viktigt att leva hållbart, medan 9 procent av kvinnorna och 5 procent av männen anser sig leva mycket hållbart.
Personerna som har svarat är lite kluvna i sin inställning till konsumtion. I hela gruppen anstränger sig 56 procent för att konsumera mindre. Samtidigt säger 44 procent att de gillar köpa kläder eller saker ofta. Ungefär hälften uppger att de kan tänka sig att kraftigt minska sin konsumtion för att bara köpa det nödvändigaste.
Att transporter och resor är på tapeten i debatten märks. Hela 25 procent säger att de skäms för att flyga. Transportsektorn kommer också högst på listan över de branscher där hållbarhetsarbetet anses vara viktigast. Därefter följer bilar, kläder och skor, mat och dryck samt leverans och logistik.
17 företag i topp
Vilka företag tycker då ungdomarna i undersökningen är bäst på hållbarhetsarbete? Personerna har fått rangordna 122 varumärken i 17 branscher. Här hamnar till exempel SJ, The Body Shop, Klarna, Max, H&M, Apple och Lantmännen högst i sina respektive kategorier.
Inom hållbarhet, vad tycker du är viktigast att företag arbetar för – tio-i-topp
Miljövänliga produkter och förpackningar, 50 procent
Schyssta villkor för arbetare i alla led och länder, 48 procent
Miljövänlig tillverkningsprocess, 46 procent
Minskad psykisk ohälsa bland anställda, 39 procent
Ökad jämställdhet och jämlikhet, 34 procent
Jämställda löner och möjlighet till löneutveckling, 34 procent
Att ha noll klimatpåverkan, 22 procent
Återinvestera stor del av vinsten för att utveckla hållbarhetsarbete, 22 procent
Att bli klimatpositiva genom klimatkompensation, 22 procent
Bidra till ekonomisk utveckling i lokalsamhället, 22 procent
publicerad 7 november 2019