– Vår senaste engagemangsrapport visar att det nya ”normala”, med en större andel hemarbetare, skapar både möjligheter och nya utmaningar för svenska arbetsgivare. Arbetsgivare behöver individanpassat ledarskapet och jobba mer med feedback. Om medarbetarna själva får välja skulle majoriteten vilja få en medarbetarundersökning var sjätte månad eller oftare, säger Alexandra Drottler, Senior Insight Consultant på Netigate.
5 utmaningar för att öka medarbetarnas engagemang
Förändringsledning
Att skapa engagemang bland medarbetarna är en viktig utmaning för många organisationer – och inte minst detta år där COVID-19-pandemin inneburit stora förändringar i arbetslivet. I Netigates senaste engagemangsrapport kan man utläsa vad som drivit engagemang på svenska arbetsplatser under 2020.

Arbetsgivare behöver individanpassat ledarskapet och jobba mer med feedback. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
I en tid med snabba förändringar och en större fysisk distans mellan arbetsgivare och medarbetare har det därför blivit ännu viktigare att mäta hur medarbetarna mår och känner, och att ge de anställda möjligheten att tycka till. Att arbeta med engagemang, bibehålla eller till och med öka nivån av engagemang bland medarbetarna har under 2020 varit en annorlunda utmaning än det har varit tidigare.
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


