5 tips för nedvarvning och återhämtning

HR & Arbetsmiljö Hälsokedjan Lifes rapport Hälsobarometern 2021 visar att hela 81 procent har upplevt stress i samband med arbete det senaste året. Så många som 24 procent upplever dessutom stress flera gånger i veckan. Det är endast en av tio som aldrig upplevt stress i samband med jobb.

5 tips för nedvarvning och återhämtning
Lifes årliga rapport Hälsobarometern visar att detta resulterat i en markant ökning av hur många som upplever stress i jobbrelaterade situationer. Foto: Adobe Stock

För ett liv i balans finns det flera faktorer som behöver vara på plats. Ett privatliv i balans rubbas lätt om arbetslivet är stressigt. Något som majoriteten av svenskarna tyvärr upplever allt för ofta.

Året har varit krävande på många olika sätt och människor har varit tvungna att ställa om. En normal arbetsdag innebar plötsligt online-möten och arbete hemifrån. Lifes årliga rapport Hälsobarometern visar att detta resulterat i en markant ökning av hur många som upplever stress i jobbrelaterade situationer. På ett år har det skett en ökning på så mycket som 33 procentenheter. Det är dessutom hela 45 procent som anser att arbetssituationen under pandemiåret haft negativ effekt på deras fysiska och/eller mentala hälsa. Främst är det personer i åldrarna 31–40 som upplever stress flera gånger i veckan.

– Stress är någonting som de flesta utav oss upplever flera gånger om året. Att uppleva stress då och då är väldigt normalt, men att leva med stress under en lång period är inte bra för kroppen. Därför är det jätteviktigt med tid för återhämtning och vila. På Life rekommenderar vi även alltid en varierad kost och holistisk hälsa som gynnar både kropp och knopp. Fysisk aktivitet är även en riktigt bra stresslindring, säger Jeanette Engdahl, hälsorådgivare på Life.

Lifes tips för återhämtning och nedvarvning

1. Hitta vad som hjälper dig att stressa ner

En god natts sömn, träning och vila är vardagliga faktorer som vi alla borde prioritera. Men vad hjälper just dig i stressade perioder? Kanske blir just du lugn av att lägga pussel, måla eller stå i köket och laga en härlig middag? Fundera på vad det är som får dig att släppa tankarna på allt runtomkring och se till så att du får in det i din vardag.

2. Stäng av hjärnan för en stund

När det har varit en stressig vecka på jobbet så är det viktigt att även hjärnan får vila. Testa att lämna telefonen hemma och gå ut på en långpromenad. Skippa poddar och musik för att bara lyssna till naturen. På så sätt låter du hjärnan få vila, och du får njuta av naturen till fullo.

3. Den klassiska to-do-listan, fast för nedvarvning

Förutom matvarulistan är troligtvis to-do-listan den mest skrivna listan någonsin. Listan räddar många på arbetsplatsen från att blanda ihop dagar, deadlines och vilka arbetsuppgifter som ska göras när. Men, ta med dig listan hem. Skriv en to-do-lista som enbart handlar om ditt välmående. Stryk över en sak i taget när de är utförda. Då får du även svart på vitt vilka saker som fungerar och vilka som inte fungerar för dig.

4. Lyssna på kroppen

Fysisk aktivitet är alltid att rekommendera då det är bevisat att det är väldigt bra för kropp och själ. Däremot är det endast du som ska bestämma hur pass mycket och hur ofta. Lyssna på vad din kropp säger. Säger kroppen stopp så är det viktigt att tillåta den att återhämta sig lite extra. Säger kroppen kör – kör på!

5. Se över din kost och ditt vitaminintag

Att se över kost och vitaminintag är snarare ett förebyggande tips. Ger du kroppen det den behöver så är förutsättningarna för att hantera stress bättre. En balanserad och hälsosam kost är såklart att föredra. Läs in dig på hur mycket vitaminer just du behöver. Har du svårt att få i dig allt genom mat så finns det bra alternativ.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.