Så har synen på digital hälsa ändrats under pandemin

HR & Arbetsmiljö Vårt synsätt på digital hälsa har förändrats under corona. Statistik från psykologitjänsten BlueCall visar att 95 procent säger att de kan tänka sig prata med en terapeut i en app i framtiden, något många tidigare upplevt som otänkbart.

Så har synen på digital hälsa ändrats under pandemin
I skenet av Coronapandemin vill svenska företag och organisationer tackla problemet med psykisk ohälsa i samhället och på arbetsplatsen på ett nytt sätt. Foto: Adobe Stock

Fler och fler arbetsgivare börjar också se vikten av att inte skilja på privata och arbetslivsrelaterade problem. Oavsett var det börjar knorra, på arbetet eller i privatlivet, så kommer det påverka medarbetarna på jobbet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Tidigare har det känts avigt och för vissa till och med kanske otänkbart att tala med en terapeut i en app. Självklart tror vi att pandemin har bidragit till att man som klient nu inte bara kan tänka sig, utan också kanske förväntar sig att man ska kunna ha digitala möten med sin terapeut. Det är inte så konstigt när så mycket annat i vår vardag, till och med arbetet, går att sköta hemifrån, säger Milla Leskinen, leg psykolog och chef över psykologiavdelningen på BlueCall.

I skenet av Coronapandemin vill svenska företag och organisationer tackla problemet med psykisk ohälsa i samhället och på arbetsplatsen på ett nytt sätt. I stället för att sätta in stora och dyra resurser när problem redan hunnit uppstå och växa sig stora, vill de förebygga psykisk ohälsa genom att arbeta förebyggande. Forskning visar att tidiga insatser gör att fler blir hjälpta, så samma, lika “korrekta” insats men som tas emot senare har helt enkelt sämre effekt. Därför är det viktigt att det finns tillgänglig hjälp, som inte är dyr eller krånglig, och där kan digitala tjänster vara lösningen på det. Oavsett om det gäller problem som redan uppstått, till exempel sömnsvårigheter eller problem i en viktig relation, eller om det handlar om att bolla något man varit med om tidigare eller vill prata med någon utomstående kring ett beslut eller livsförändring man står inför – är man hjälpt av att prata med en terapeut.

– Redan för fem år sen började vi arbeta med digitala samtal med terapeut. De senaste två åren har såväl vårdjättar som vårdcentraler börjat erbjuda digitala samtal med psykolog. Idag känns det som en självklarhet för de flesta. Det är en viktig utveckling som ger fler tillgång till hjälp när de behöver det, och något som gör att vi kan förebygga psykisk ohälsa och få fler att må bättre i vardagen, avslutar Milla Leskinen.

Vanligaste samtalsämnen hos terapeut, listat per bransch:

Retail:

Ångest – 34,9%

Relationer – 25,6%

Stress – 39,6%

Konsult:

Stress – 46%

Ångest – 24,6%

Relationer – 29,5%

Media:

Arbetsrelaterade frågor – 40,5%

Stress – 27%

Privat – 32,4%

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.